اجتماعی محدود ساخت و مهار کرد

چه در غیر این صورت شاهد آسیب دیدن این صنعت خواهیم بود و آسیب به صنعت گردشگری آسیب به روح و روان و آرامش سایت kermanshahtour انسان هاست. نگاه مطلق به صنعت توریسم به عنوان صنعتی با حداکثر سود اقتصادی در سال های اخیر، به دلیل عوارض منفی آن بر محوطههای تاریخی و منابع طبیعی مورد بازنگری قرار گرفته است. از این نظر که اغلب آثار اقتصادی آن را مثبت و تاثیرات فرهنگی آن را منفی تلقی می نمایند. از جمله این تاثیرات می توان به افزایش جمعیت، شلوغی، استفاده بیشتر از زیر بناهای اقتصادی بهبود وضعیت اشتغال ، تأثیر بر میزان درآمدها و یا فقر در جامعه اشاره کرد. میزان سرمایه گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت گردشگری بسیار پائین تر از دیگر صنایع است و به عبارت دیگر اشتغال زایی دراین صنعت به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد و تردیدی نیست که همه کشورها در رقابتی تنگاتنگ در پی بهره گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد جهانی حاصل از گردشگری و همچنین بالابردن سطح اشتغال در کشور متبوع خود هستند. توسعه این قبیل تاسیسات بسیار هزینه بر است ولی موجب آسایش مردم، افزایش سطح زندگی و توقعات آنان می شود .

لازمه تامین توقعات جهانگردان کشورهای صنعتی، ارتقاء کیفیت و استانداردهای این تاسیسات و تجهیزات به سطح آن کشورها است. وحالا با توجه به آثار و بهره های بسیار سودمند فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی که برای زیرساخت ها می توان تعریف کرد و نقش مهمی که از زوایای گوناگون برای آن می توان قائل شد و ضروری به نظر می رسد. یافته های پژوهش نکته بسیار مهم که در بحث توسعه منابع انسانی در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد این است که نیروهای کار جهانگردی به صورت دایم در معرض تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند. دریک نگاه کلی توریسم منافع سرشاراقتصادی برای بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان داشته است اما این صنعت درکشورهای در حال توسعه به ویژه به دلیل فقدان آموزش کافی ونبود فرهنگ سفر و گردشگری به صنعتی مخرب و گاه حتی زیان آور مبدل شده است. اگر برنامه ریزی توسعه منابع انسانی را یک روش منظم برای حصول اطمینان از انتخاب افراد مناسب درزمان­­ مناسب­ و در پستهای مناسب تعریف کنیم باید به سوالات مختلفی پاسخ دهیم.برای توسعه صنعت جهانگردی به چه تعداد افراد، وبا چه دیدگاهی و به چه مهارتهایی نیاز است؟

اگر بخواهیم وارد این بازار شویم ابتدا باید ملزومات و نیازهای این بازار را تهیه کنیم و به ساخت زیربنایی آنها بپردازیم. نادیده گرفتن این همه نعمت های خدادادی و تنها اكتفا كردن به درآمدهای نفتی جفا به اقتصادی است كه همه مردم می توانند به نحوی در آن مشاركت داشته و از رفاهی درخور و شایسته برخوردار شوند. مقدمه از آنجا که جهانگردی یک فعا­لیت خدماتی است و کارکنان آن را ارائه میکنند توجه به آموزش وارتقا دانش آنان یکی از رموز اصلی تضمین حیات این صنعت به شمار میرود ، و این صنعت بسیار متاثر است؛ ارتباط دو سویه میزبان و مهمان بوده و بدون شک محصول این ارتباط تجربه ای فراموش نشدنی است و منجر به تصمیمگیری در مورد تجربه مجد­د و یا عدم تکرارآن میشود، نقش کارکنان در آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. به گفته «آنتونیو پائولوچی»مدیر کل موزه های واتیکان، جمعیت بسیار زیاد، تغییرات آب و هوایی و دود چالشهایی هستند که برای حفاظت از این اثر تاریخی باید مورد توجه قرار بگیرند.این خطر عمدتا ناشی از انتشار غبار و رطوبت و گرمایی است که بیشتر براثر حضور انبوه سالانه 4 میلیون توریست در این اثر مهم جهانی ایجاد شده است.به گفته پائولوچی جمعیت بسیار زیاد انسان های حاضر در محوطه فشار زیادی است که مستلزم اعمال تدابیر وتلاش های جدی تری برای کسب اطمینان از کارامدی روش های حفاظتی موجود است.

در مرحله بعد ایجاد اشتغال برای مردم در هتل ها ، رستوران ها و سایر خدمات وابسته سبب شد که بیش از گذشته توجه کشورها به توسعه توریسم جلب شود .اما اکنون با گذشت دو دهه از رشد مداوم صنعت گردشگری در جهان به نظر می رسد که اطمینان به سودهای اقتصادی این صنعت به شدت کاهش یافته است. درست است که زیرساخت های از نظر راه سازی و حمل و نقل و هتل و مهمانپذیرها ایران به مراتب بهتر از کشورهای دیگر (عراق، سوریه، ترکیه) این حوزه میباشد. این در حالی است که برخی از هتلداران براین باورند که سرمایه آنان برای ساخت هتل به راحتی برگردانده نمیشود. لذا باید با تهیه برنامه های تلویزیونی و فیلمهای مستند در خصوص جاذبه های گردشگری ایران و پخش آنها از شبکه های تلویزیونی بین المللی زمینه های آشنائی با ایران را برای گردشگران خارجی فراهم کرد. پورتر در تهیه و تدوین برنامه های سیاست های جهانگردی از صاحبنظران شناخته شده و پرآوازه محسوب می شود او در تشریح مزیت های رقابتی به چهار متغیر کلان اشاره می کند: 1. ویژگی های عوامل مولد مانند منابع انسانی، بازارهای سرمایه، زیر ساخت ها و تجهیزات فناوری قابل دستیابی و غیره. 2. دکتر مهدی سقایی، گردشگری به عنوان یک سیستم، وبلاگ شخصی.

کسانی که از فعالیت های جهانگردی، منافع شخصی کسب می کنند، آنرا خیلی مثبت ارزیابی می کنند، اما کسانی که منافع شخصی عایدشان نمی شود، نگرش منفی دارند. ضرورت انجام پژوهش مدیریت کلان در بحث صنعت گردشگری از مهمترین مولفه های موفقیت در این صنعت نوظهور می باشد. بخش هایی که طیف وسیعی از تبلیغات و سرگرمی گرفته تا اقامتگا ها و رستوران ها و آثار طبیعی و تاریخی و فرهنگی را شامل می شود . لذا گردشگران خارجی بدلیل عدم آشنائی با کشورمان، نام ایران را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در لیست خود قرار نمی دهند در صورتی که کشورهای نوظهوری همچون کشور امارات متحده عربی با تبلیغات گسترده اقدام به جذب گردشگران خارجی می نماید و سالانه درآمد کلانی از این صنعت دارد. تجربه مالزی در صنعت گردشگری كشور مالزی در سال 2010 میلادی، پذیرای24.6 میلیون گردشگر خارجی بوده كه این رقم نسبت به تعداد گردشگران مدت مشابه سال پیش از آن 3.9درصد افزایش نشان می دهد. وی ادامه داد: ذخایر و منابع گردشگری منابعی هستند که در اختیار ما قرار گرفتند، اما باید فکر کنیم، آیا تاکنون سرمایه و دانش آن را داشتهایم که آنها را به محصول تبدیل کنیم تا برای کشور درآمدزا باشند.

حال سئوال این است با توجه به نیروی انسانی کافی در کشورمان چرا نقش مدیران ما کمرنگ است؟ توجه به صنعت توریسم در این كشورها موجب شده كه افزایش درآمد، رفاه عمومی را افزایش دهد و سطح زندگی مردم به نحو مطلوبی ارتقا یابد. با توجه به اینكه صنعت گردشگری ارتباط تنگاتنگی با توسعه بخش خصوصی و همچنین رشد قابل توجه بخش خدمات دارد مالزی نگاه ویژه ای به توسعه این دو بخش در اقتصاد دارد. نقش بخش سفر و حمل و نقل در اشتغال زایی، بستگی به نحوه محاسبه اشتغال و ماهیت بازارهای محلی دارد. برای ورود هر گردشگر در کشورها مولفه هایی چون امنیت، ارایه خدمات بهینه، میراث غنی فرهنگی و تاریخی، جاذبه های طبیعی، دریا و دریاچه ها، تنوع آب وهوا، ویزای سهل وآسان مورد نیاز است که با فقدان هر یک از این موارد ورود گردشگر با مشکل مواجه می شود.کویرنوردی، آب درمانی، غارنوردی، کوهنوردی، شکار، ماهیگیری، اسکی روی ماسه، گردشگری روستایی، ورزش های آبی، دیدن چشم اندازهای طبیعی مانند آبشار، رودخانه از بخش های اکوتوریسم هستند.اکوتوریست ها غالبا با گرایش زیست محیطی هستند و می توانند در پالایش وحفاظت از محیط زیست، گسترش فرهنگ زیست محیطی در بین مردم جوامع نقش موثری ایفا کنند. و یکی از دلایل تاکید به نیروی انسانی، نقش مدیریتی افراد است.

بیشترین کشش و جاذبه ی استرالیا در طبیعت زیبای آن است،گوناگونی جمعیت این کشور صفت زیبایی آن را صد چندان می کند و توجّه هر چه بیشتر دولت را به حمایت از جمعیت ساکنین بومی کشور معطوف می سازد. از مهمترین عوامل جذب گردشگر اطلاع رسانی و تبلیغات در خصوص کشور ایران و امکانات و جاذبه های گردشگری آن می باشد که متاسفانه سازمانها و نهادهای درگیر با صنعت گردشگری که متوالیان اصلی این صنعت می باشند در این خصوص فعالیتی ندارند و یا بسیار ضعیف عمل کرده اند. در حقیقت توان رفت و آمدهای پی در پی و سپردن وثیقه ملکی و معرفی ضامن معتبر و چه و چه و چه در من نبود اما مسئولان استان، وامهای کوچکی را در اختیار اهالی روستا گذاشتهاند که اگرچه کافی نیست اما شاید کمی کارساز باشد.» آل داوود که اکنون به آموزش جذب گردشگر به مردم روستای گرمه پرداخته میگوید: «من آموزش تئوریک به اهالی روستا نمیدهم چون فارغالتحصیل رشته گردشگری یا برخلاف تصور عامه معماری نبودهام و هیچگونه تحصیلات دانشگاهی ندارم اما مردم روستا به خانه من میآیند و برخوردم با گردشگران را میبینند و به طور عملی یاد میگیرند که باید با گردشگران، چگونه برخورد کنند.» او بازسازی و تجهیز خانههای روستایی را یکی از بهترین راههای رونق اقتصادی میداند و براین باور است که « بسیاری از مردم از زندگی شهرنشینی و تلفن همراه و کامپیوتر و اینترنت خسته شدهاند و دلشان میخواهد زندگی در بافت روستایی را تجربه کنند و این در حالی است که در روستای گرمه و مصر و فرحزاد، همچنان از روشهای سنتی در زمینه پختن غذا و کشاورزی و نگهداری از گوسفندان استفاده میشود و همه اینها، ظرفیتهایی است که به جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه، کمک بسیار میکند، تا آنجا که بسیاری از روستاییان که به شهر مهاجرت کرده بودند، خواهان برگشت به گرمه و مصر شدهاند.» آل داوود، گردشگران را سفیران خوبی برای معرفی و انتقال فرهنگ و هنر ایران به دیگر کشورها میداند و میگوید: امسال، ایران را چهارمین کشور از 5 کشور مهماننواز دنیا دانستهاند؛ بنابراین ایرانیان، برخلاف تمام تبلیغات منفی، میتوانند سهم بسزایی در جذب گردشگر خارجی داشته باشند.

یادآوری می شود، هر گردشگر می تواند سه تا پنج فرصت شغلی در كشور ایجاد كند كه بر اساس آمار گردشگر در كشور تركیه این رقم بسیار قابل توجه خواهد بود. چارچوب تئوریک: در راستای آموزش نیروی انسانی برای فعالیت در زمینه گردشگری است که می توان با بهره بردن از یک نیروی متخصص و آموزش دیده گستره فعالیت گردشگری را گسترش داد و ضریب اشتغال را در این فعالیت اقتصادی افزایش داد و برای ساکنان فضای سرزمینی فرصت اشتغال بیشتری را مهیا نمود. ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردان ایران ـدر این همایش با اشاره به اقدامات کشورهای دیگر برای بزرگداشت روز جهانی جهانگردی، اظهار کرد: تمام کشورها از این فرصت پیش آمده بهرهبرداری میکنند و به موقعیتهای بیشتری نسبت به سال گذشته دست مییابند. زیرا بسیاری از جاذبه های گردشگری به گونه ای هستند که در فصول وایام خاص سال امکان بازدید یا استفاده از آنها وجود دارد. در ادامه این مراسم کرمانشاهی ـ معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت ـ با اشاره به وضعیت صنعت گردشگری گفت: باید جلوی پای گردشگران فرش قرمز پهن کنیم و همه امکانات و تسهیلات را فراهم کنیم تا گردشگران ازمزیتها و امکانات موجود استفاده کنند. در ایران می توان با افزایش رشد وانگیزه نیروی انسانی بیشتری در صنعت گردشگری به کار گرفته شود و در این صورت با افزایش انگیزه در نیروی انسانی می توان تولید وکارائی را به حداکثر رساند در این گونه موارد نیازمند مدیران متخصص و دارای توان، استعداد و ویژگی های منحصر به فردشان هستیم و می تواند یکی از دلایل رشد و توسعه به شمار آید.

استرالیا نگاهی در خدمت توسعه زیرساخت های گردشگری و رضایت مردم بومی کشور خود نیاز ورود گردشگر می باشد و به همین منظور تمام امکانات موجود را در خدمت گردشگران وهم در خدمت رفاه مردم بومی قرار داده است. که این خود باعث افزایش هزینه ها و آثار منفی و عدم توسعه گردشگری در کشورمان شده است. مدیریت کلان مدیریت کلان گردشگری مشکل دارد – آمار توریست های ورودی واقعی نیست (گزارش) همایش «نقش گردشگری در توسعه پایدار کشور» 7 مهر با حضور جمعی از تورگردانان، مسولان سازمان توسعه تجارت، اساتید دانشگاه و دانشجویان گردشگری در ساختمان شماره 1 سازمان توسعه تجارت در نمایشگاه بینالمللی برپا شد. در این همایش قرار بود، مسولان شهرداری تهران و معاون گردشگری کشور حضور داشته باشند، اما این همایش بدون حضور این مسوولان برپا شد و تنها محمدشریف ملکزاده دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور برای لحظاتی در میان اعضاء بخش خصوصی صنعت گردشگری و جمعی از دانشگاهیان حاضر شد. حاضران این همایش در واکنش به صحبتهای این استاد دانشگاه بار دیگر او را تشویق کردند. مدیریت کلان متخصص و مسلط به علم روز در زمینه صنعت گردشگری می تواند باعث رشد و شکوفائی این صنعت شود و مدیریت ضعیف می تواند زیان اقتصادی در بر داشته باشد.

در ایران هم همه ساله این روز گرامی داشته میشود و همایشها و نشستهای مختلفی را برگزار میکنند تا تواناییهای ایران را برای جذب گردشگر مطرح کنند. صنعت گردشگری، کلیه فعالیتهایی که گردشگران در هنگام سفر انجام می دهند را در برمی گیرد، ( برنامه ریزی برای سفر، جابه جایی میان مبدا و مقصد، اقامت و پذیرایی) و نهایتا به تجربه سفر منجر می شود. كارهایی از این دست نه تنها در جذب گردشگر خارجی موثر است بلكه می تواند زمینه جذب گردشگر داخلی شود كه این خود موجب جابجایی و به گردش افتادن پول درون یك كشور خواهد شد. آیا تنها با سرمایه گذاری در زیرساخت ها می توان به اوج گردشگری رسید؟ اعلام سال تنوع زیستی و شعار توریسم و تنوع زیستی در سال 2010 شاید از جمله موارد این بازنگری است.تورریسم به عنوان سفر کردن نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر فرهنگی آثار مثبت و منفی بسیاری دارد که بخش های مختلفی را در زمینه های مختلف جامعه و اقتصاد درگیر می کند. تركیه و صنعت گردشگری شهر های آنتالیا و استانبول در سال 2010 میلادی به ترتیب 9.2 و 6.9 میلیون نفر گردشگر خارجی را پذیرا بودند.

به گزارش ایسنا، محمود ضیائی ـ مدیر گروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی ـ نیز گفت: به تازگی باب شده است که دانشگاهیان و اصحاب گردشگری دیگر هر کدام راه خود را میروند، این درد همیشگی ماست. ایران، افزون بر موقعیت مناسب جغرافیایی، از انواع جاذبه های طبیعی و اکتسابی (که هر کدام به تنهایی می تواند یک کشور را به عنوان بازاری قابل عرضه به جریان گردشگری بین المللی وارد کند) برخوردار است. كشورهای مالزی،تركیه و تونس از جمله كشورهای اسلامی هستند كه به سرمایه گذاری های كلان برای جذب گردشگر در كشورهای خود اقدام كرده اند. ایران و گردشگری كشور تاریخی و باستانی ایران به دلیل اینكه یكی از كشورهای مهد تمدن در جهان محسوب می شود همواره یكی از جاذبه های مهم برای گردشگران خارجی است. در سالیان اخیر بدلیل اهمیت گردشگری از آن به عنوان یک صنعت نامبرده می شود و این صنعت­ به اندازه ای درآمدزا و پرسود می باشد. در حالی که سهم ایران با وجود رتبه ممتازش در جاذبه های جهانگردی از درآمد گردشگری جهان، میزان آن حتی به یک درصد هم نمی رسد.

در یک مقطع زمانی در سال، شمار شاغلان این بخش ممکن است به چها ر دلیل اصلی زیر، بالا باشد. این مسئله ای ناخوشایند اما حقیقتی غیر قابل انکار است. سرزمین ایران با بهرهگیری از سوابق تاریخی و فرهنگی و ویژگیهای طبیعی و معیشتی خود توان توریستی قابل توجهی را دارا است. كشورهایی كه بخش قابل توجه درآمدهای خود را از طریق گردشگری كسب می كنند دارای روحیه خاصی در تعامل با مردمان دیگر كشورها هستند. صرف نظر از این که ازدحام جمعیت توریست وافزایش آلودگی ها سبب ازار سکنه محلی میشود هم اکنون روشن شده است که توریسم سبب تخریب آثار و مواهب فرهنگی نیز می شود. سازمان جهانی جهانگردی در گردهم آیی خود همواره بر این نکته تاکید کرده است که صنعت جهانگردی نیازمند افراد شایسته و دارای مهارتهای لازم میباشد. در سرتاسر کره ی زمین، کمتر جایی را می توان پیدا کرد که با طبیعت دست نخورده استرالیا برابری کند.استرالیا دارای جذاب ترین و با شکوه ترین مناطقی است که به طور طبیعی وجود دارند. ؛ – کمک به ارائه طرح ها و برنامه های واقعی جهت اشتغال زایی از طریق در اختیار قرار دادن داده های واقعی.

وقتی به عنوان یک فعالیت خدماتی به صنعت گردشگری توجه می شود باید جهت ارائه خدمات به تعداد زیادی نفرات با تخصص، مهارت های اثربخش وکارآیی متفاوت نظر داشت. اما هیچ گاه نمی توان برای رسییدن به این مقصود با تعداد معدودی از افراد جامعه به این سمت حرکت کرد. منبع: ایسنا استقبال گردشگران خارجی افزایش استقبال گردشگران خارجی از مراکز اقامتی محلی افزایش تمایل گردشگران خارجی برای حضور و اقامت در خانههای بومی و محلی تاریخی طی چند سال گذشته، سبب سودآوری بالای این مراکز اقامتی در ایران شده است. بنگاههای زودبازده یكی از مهمترین راهكارها برای جذب گردشگر در صنعت توریسم محسوب می شود. بیان مسئله صنعت گردشگری و یا اصطلاحاً صنعت توریسم، سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودرسازی می باشد. روش مورد استفاده شده در این تحقیق مطالعات تطبیقی اسنادی می باشد. در این مقاله از روش جمع آوری اطلاعات و روش کتابخانه ای استفاده شده است. كشور تونس با سواحل زیبای مدیترانه ای و همچنین آثار تاریخی جذاب زمینه جذب گردشگران خارجی را فراهم كرده است. تعداد گردشگران تركیه در سال 2010 میلادی 27میلیون نفر بود و این در حالی است كه درآمد این كشور از این صنعت در سال یاد شده حدود 20.8 میلیارد دلار گزارش شده است.