معاون میراثفرهنگی کشور پس از بازدید از محدوده تاریخی شیراز و بررسی وضعیت پروژه بحثبرانگیز مترو حافظیه، گفت: ایجاد و توسعه خطوط مترو شهر شیراز باید با استعلام، مطالعه و نظارت وزارت میراث فرهنگی انجام میگرفت تا با مسائل اینچنین مواجه نشود.
به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی در دیداری که با شهردار شیراز داشت، با تاکید بر ارتقاء خدماترسانی عمومی، گفت: با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز، موضوع ایجاد و توسعه خطوط مترو شهر شیراز باید با استعلام، مطالعه و نظارت وزارت میراث فرهنگی انجام میگرفت تا با مسائل اینچنین مواجه نشود.
معاون میراث فرهنگی یادآور شد: معاونت میراث فرهنگی در دوره جدید سه راهبرد را در دستور کار خود قرار داد؛ حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، دفاع از حقوق عامه مردم و کمک به عمران، آبادانی و توسعه کشور.
او اظهار کرد: میراثفرهنگی موضوع یک دستگاه نیست، بحث هویت تمدنی یک ملت است.
دارابی گفت: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ اثر ثبت ملی در استان فارس است و از مقاصد اصلی گردشگری داخلی و خارجی محسوب میشود، لذا میراث فرهنگی آن، از اهمیت ویژهای برخوردار است. باید از داشتههای نیاکانمان مراقبت کنیم.
معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: در توسعه ایستگاههای مترو، مطالعات و امکانسنجی و ملاحظات میراثی باید به صورت دقیق صورت گیرد.
دارابی یادآور شد: معاونت میراث فرهنگی همافزایی با برنامههای توسعه و عمران کشور، ضرورت رعایت چارچوبهای آثار تاریخی شهر شیراز به ویژه آرامگاه حافظیه و سایر اماکن را مورد تأکید قرار میدهد.
او تاکید کرد: حفاظت از میراث فرهنگی به عنوان حقوق عامه، موضوعی است که در کلیه برنامههای عمرانی و توسعهای کشور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
محمدحسن اسدی، شهردار شیراز هم در این دیدار گفت: خط یک مترو شیراز به طول ۲۵ کیلومتر، حدود هفت هشت سال است به بهرهبرداری کامل رسیده و روزانه یکصدهزار نفر را جابجا میکند.
او توضیح داد: خط۲ در ایستگاههایی که راهاندازی شده، حدود ۹ کیلومتر است. ایستگاه حافظیه هم در این خط قرار دارد که در عمق ۲۵ کیلومتری و با فاصله ۱۲۰ متری از مقبره حافظ قرار دارد.
اسدی افزود: دو دستگاه حفاری TBM بهصورت شبانهروزی در حال کار هستند. در حال حاضر، یک کیلومتر مترو حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.
شهردار شیراز اظهار کرد: ما قول دادهایم تا تیرماه سال آینده مترو را به «کلبه سعدی» برسانیم که یکی از مناطق محروم شیراز است. ضمن اینکه راهاندازی ایستگاههای مترو، رونق گردشگری را به همراه خواهد داشت.
اسدی گفت: در راهاندازی ایستگاههای جدید، میخواهیم نظر میراث فرهنگی و همه دغدغهمندان به صورت صددرصد جلب و اقناع شود.
پروژه مترو در محدوده حافظیه شیراز پس از طرح احتمالاتی درباره تهدید آثار تاریخی این محدوده از جمله آرامگاه حافظ، با نظر میراث فرهنگی متوقف شد. هیأت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اواخر مهرماه از این پروژه بازدید کرد و به گفته رئیس پژوهشگاه قرار است تا حدود دو هفته دیگر نظر هیأت کارشناسی میراث فرهنگی در اینباره اعلام شود. گفته شده است شهرداری شیراز برای اجرای پروژه خط مترو در محدوده آرامگاه حافظ از میراث فرهنگی استعلام نگرفته و در جریان حفاری با وجود قوانین واضح و پیوست میراث فرهنگی در پروژههای عمرانی و شهری، از حضور باستانشناسان و کارشناسان میراث فرهنگی استفاده نکرده است.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1403081612442/%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%DB%8C%D9%87