انقلاب 57 احیای دوباره سنت در دنیای مدرن زده
انتشار: بهمن 08، 1401
بروزرسانی: 17 تیر 1404

انقلاب 57 احیای دوباره سنت در دنیای مدرن زده



منبع: https://farsnews.ir/news/14011107000069/%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-5-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86%E2%80%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87

انقلاب اسلامی نه با نظریه هایی که درباره انقلاب مطرح می شد مطابقت داشت و نه با عواملی که در خصوص سیر تاریخ و روند گذار آن مورد توجه قرار می گرفت. درست از همین رو بود که برخی صاحب نظران این حوزه در عرصه جهانی را به تجدید نظر در مدل ها و الگوهای پیش گفته وا داشت. تدا اسکاچپل، استاد دانشگاه کمبریج از جمله این چهره ها بود. او در این زمینه می گوید: سقوط رژیم شاه، آغاز نهضت انقلابی ایران مابین ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹، به عنوان یک شگفتی برای ناظرین خارجی اعم از دوستان، روزنامه نگاران و دانشمندان علوم سیاسی و اجتماعی بود. همه ما حوادث انقلاب را با حیرت و ناباوری نظاره می کردیم.\xa0در دو بخش زوایای مهم و عمیق مرتبط با پیروزی انقلاب را مورد بررسی قرار می دهیم.


شما مشغول خواندن بخش هایی از این کتاب بودید

امام خمینی در کتاب ولایت فقیه می نویسد: «در این طرز حکومت، حاکمیت منحصر به خداست و قانون، فرمان نه حکم خداست. قانون اسلام یا فرمان خدا بر همه افراد و بر دولت اسلامی حکومت تام دارد.»\xa0انقلاب اسلامی با دست خالی و با تکیه بر باورهای دینی و مذهبی توده های مسلمان توانست در نظام کهن شاهنشاهی که تحت حمایت همه قدرت های استکبار جهانی قرار داشت، غلبه کند و نظامی دینی با نام جمهوری اسلامی برپا کند. این نظام نه تنها از نظر شکل و محتوا و اهداف با نظام های سکولار رایج در جهان شباهت نداشت، بلکه سیاست تهاجمی و ضداستکباری نیز اتخاذ کرد و فارغ از فضاسازی ها و توطئه های گوناگون داخلی و خارجی در اصول و ارزش های اسلامی و دینی خود پای فشرد.

تشکیل جامعه ولایی

انقلاب ایران به عنوان یک شگفتی برای خارجی ها

پایان پیام/

با پیروزی انقلاب اسلامی ورای شاکله ظاهری نظام، چارچوبی با عنوان جامعه ولایتی ایجاد شد که بر همه ابعاد نظام سایه می انداخت. چارچوبی که ضامن بقاء و تداوم انقلاب بود و مانعی بر سر بسیاری از نقش آفرینی های دشمنان. در واقع عملکرد و اثر گذاری در سطح ملی ایجاد یک جامعه ولایی قدرتمند است که از سه ضلع امت ولایی و ولایتمدار، رهبری ولایی و مکتب ولایی تشکیل می شود.\xa0جامعه ولایی در سطح نخست خود بر مکتبی مبتنی است که در آموزه های اسلام ریشه دارد. رهبر ولایی در سطح بعد مبتنی بر آموزه های این مکتب جایگاه خود را باز می یابد و در نهایت در سطح آخر رهبری امت که امت ولایی را سامان می دهد و هدایت می کند. این سه ضلع در جامعه ولایی نقش کلیدی ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، از آنجا که بر حسب ظاهر انقلاب اسلامی در کشور ایران و در داخل مرزهای جغرافیایی آن صورت پذیرفته است به طور طبیعی و قهری در گام نخست می توان آثار عینی آن را در این سطح جست وجو کرد. ناسازگاری انقلاب اسلامی با فضای حاکم بر جهان آن روز را از دو سو می توان شکافت. نخست چارچوب تحلیل های آکادمیکی است که برای انقلاب ها و سیر تاریخ وجود داشت و انقلاب اسلامی خط بطلانی بود در همه آنها و دیگر، پارادایم ضد دینی آن روز است که انقلاب اسلامی نه تنها بر علیه آن شورید بلکه پارادایم حکومت ولایی را به عنوان جایگزین آن مورد توجه قرار داد.

خدا مُرد!

نقطه آغاز جدایی بشر عصر مدرن از دین را باید در دوران رنسانس جست وجو کرد. آنجا که لوتر علیه تعلیمات کلیسا شورید و آنجا که کم کم عقل خودبنیاد بشری جای تمام داده های وحیانی را گرفت. خدا کم کم بازنشسته شد و پاپ نیز کلیسانشین تا مدار زندگی بشر فارغ از آسمان رقم بخورد. اوج جدال با خدا و حاکمیت الهی را شاید بتوان در سخنان نیچه جست؛ آنجا که تصریح می کند «خدا مُرد!». در فضایی که تمدن مدرن و لوازم آن در تمام جوانب زندگی بشر عصر جدید سایه افکنده بود، انقلاب اسلامی ظهور دوباره سنت بود که به مصاف راسیونالیسم افراطی غربی می رفت و پنجه در پنجه مدرنیته می انداخت. انقلاب اسلامی معتقد بود نه تنها می توان بلکه می بایست زندگی را بر مدار داده های وحیانی اداره کرد و اساساً حق حاکمیت از آن خداست.

نظامی که از نظر شکل و محتوا یک پدیده بود