به منظور برپایی این همایش ملی روز گذشته نخستین گروه گردشگران روس وارد مازندران شدند و به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران، روادید گردشگری میان ایران و روسیه در این رویداد بینالمللی، حذف و بخشی از دیپلماسی گردشگری استاندار مازندران در سفر اخیر به روسیه، فعال خواهد شد.
موارد یادشده در کنار امکان تجارت، حملونقل دریایی و وجود بنادر مهم ازجمله بندرهای نوشهر و امیرآباد، برخورداری از صنایع مهمی چون گردشگری، کشاورزی، دامداری و تسهیلات زیربنایی وابسته به آنها، تعدد اماکن زیارتی و امامزادهها، دسترسی آسان به مواهب طبیعی سهگانه جنگل، کوهستان و دریا و گستردگی میراث ملموس و ناملموس این استان را بهعنوان شاهراه استراتژیک ارتباطات بینالمللی و استانی برخوردار و دارای ظرفیت در تمامی حوزههای گردشگری در منطقه مطرح ساخته است.
انتظار میرود این همایش نخستین گام در جهت رونق همهجانبه گردشگری مازندران در تمام ارکان مذهبی، میراث، کشاورزی، طبیعی آن و راهبردی برای توسعه اقتصاد بهویژه در جوامع بومی و بهرهگیری از ظرفیتهای غنی مازندران باشد.
براین اساس میتوان گفت که تغییر و بهروزرسانی زیرساختها، شیوهها و ابزارهای ارائه خدمات بهویژه در جوامع محلی، یکی از ضروریترین راهکارهای توسعه پایدار در تمامی حوزههای مدیریتی استان و بهرهمند ساختن گروههای ذینفعان از عواید مشارکت در اجرای برنامههای توسعه گردشگری است.
توسعه گردشگری مازندران در گرو شناسایی، معرفی و بهرهبرداری درست و منطقی از منابع و زیرساختهای موجود و بهروزرسانی آنها همگام با نیاز مخاطبان است.
میتوان دریافت که علاوه بر توجه به بعد کیفی زیرساختها، توجه به توسعه کمی آنها براساس آمایش سرزمینی و متناسب با زیستبوم منطقه و در راستای تحقق اهدافی که پیشتر یاد شد، امری ضروری است.
پژوهشها و اطلاعات این سند نشان میدهد که زیرساختهای گردشگری در تمامی ابعاد آن، از مهمترین چالشها و اجزای نظام فضایی توسعه گردشگری قلمداد میشوند. هماهنگ نبودن زیرساختهای موجود، سبب کاهش سفر و توسعه نیافتگی گردشگری استان میشود، در حالی که تداوم سفر و حضور گردشگر ارتباطی تنگاتنگ با شاخصهای رشد صنعت گردشگری دارد.
گردشگری سومین صنعت خدمات در جهان
ایسنا/مازندران “همایش بینالمللی گردشگری مازندران” با محوریت روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر”cis ” با هفت محور گردشگری سلامت، گردشگری روستایی و بومگردی، فرصتهای سرمایهگذاری، صنایعدستی فاخر، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری خلاق و ماجراجویانه و گردشگری کشاورزی و طبیعتگردی از تاریخ ۵ مهر به مدت سه روز در هتل میزبان بابلسر برگزار میشود.
از راهبردهای کلان سند توسعه بهمنظور رفع چالشها و موانع این حوزه، توسعه زیرساختها، تسهیلات و خدمات گردشگری است. در سیاستهای اجرایی این راهبرد، طرحهای فراهمسازی دسترسی عمومی به منابع و امکانات گردشگری، توسعه زیرساختهای فناوری نوین و اطلاعاتی در مقاصد گردشگری، بهبود کیفیت خدمات گردشگری، استفاده از فناوریهای نوین در توسعه تاسیسات، خدمات، بازاریابی، مدیریت و سایر بخشهای مرتبط با صنعت گردشگری، استفاده از ظرفیت مشارکت جوامع محلی در ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران و تنوعبخشی به خدمات و تسهیلات گردشگری بهعنوان اقدامات ضروری اجرایی در نظر گرفته شده است.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیز در سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور و به استناد بند الف/ ماده ۱۱۱ قانون برنامه ششم توسعه و سایر قوانین فرادستی، سند راهبردی توسعه گردشگری را با هدف سیاستگذاری کلان و تدوین الگویی واحد، منسجم، جامع و پایدار تدوین و ارائه کردهاست.
هر سفر یک گام پیش به سوی رونق اقتصادی
توسعه پایدار صنعت گردشگری با استمرار حضور گردشگران و بازگشت به مقصد اولیه امکانپذیر و مستلزم آن است که تمامی گروههای چهارگانه ذینفع شامل دولت، بخش خصوصی، جوامع محلی و گردشگران از مشارکت در پروژههای گردشگری بهرهبرداری مادی و معنوی داشته باشند، چراکه رشد این صنعت و پایداری آن، در گرو مشارکت جمعی این گروهها است.
نخستین گام در جهت رونق و توسعه گردشگری، تداوم سفر به یک مقصد است. این امر با ایجاد حس آشنایی و تعلقخاطر در گردشگران امکانپذیر خواهدشد، تعلقخاطر به یک مکان خاص در صورتی محقق میشود که فرد بازدیدکننده بتواند تصویری واضح در حافظه خویش از مکان موردنظر ساخته و با دریافت اطلاعات علمی- تاریخی و مشخصات و تاریخچه، مکان موردنظر را در حافظه و تجربه خویش نهادینه سازد.
زیرساختها حلقه مفقوده توسعه گردشگری
مازندران بهشت گردشگری منطقه
معرفی و تبادل اطلاعات در این حوزه تنها مختص گردشگران نبوده و شهروندان و ساکنان بومی محلات نیز در جایگاه سفیران گردشگری، از کسب دانش و اطلاعات درباره اماکن و بناهای تاریخی شهر خود در جهت آشناسازی فرهنگی، رونق مشاغل سنتی، بازسازی محلات تاریخی و ایجاد تعلقخاطر بهمنظور بازگشت دوباره گردشگران بهرهمند میشوند.
صنعت گردشگری یکی از ۳ صنعت برتر خدماتی جهان و از مهمترین ابزارهای توسعه جوامع محلی و بومی به شمار میآید که به واسطه آن فرصت جهانی شدن، توسعه ارتباطات بینالمللی، تولید ثروت بر پایه منابع بومی و گسترش مرزهای فرهنگی و اجتماعی فراهم میشود.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402070503184/%D8%A8%D8%B1%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D9%84%D8%B3%D8%B1
فارغ از نبود و کمبود زیرساختها و امکانات لازم در گردشگری مازندران اعم از تبلیغات محیطی مناسب، برندینگ صنایعدستی، دسترسی آسان به حملونقل عمومی، تناسب میان عرضه و تقاضا در اماکن اقامتی و دیگر موارد مشابه، همایش بینالمللی گردشگری مازندران فرصتی برای احیاء روابط میان ایران و کشورهای منطقه و گامی بلند در جهت توسعه اقتصادی استان به شمار میآید.
استان مازندران یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در همسایگی دریای خزر به شمار میآید، استانی همجوار با ۴ کشور شمالی دریای مازندران و شاهراه ارتباطی میان پایتخت ایران با دیگر شهرها و کشورهای همسایه است.