بلال حبشی نخستین‌بار کجا اذان گفت + ویدیو

برای حضور در روضه باید در اپلیکیشن «نوسک» ثبت‌نام کرد. هر زائر در سال یک‌بار می‌تواند قدم به این بخش از حرم پیامبر (ص) بگذارد. ثبت‌نام ایرانی‌ها در اپلیکیشن توسط ستاد حج در مدینه و شرکتی که کارهای زائران ایرانی را انجام می‌دهد، صورت می‌گیرد.

هنگامی که پیامبر گرامی (ص) به بلال حبشی فرمود، برای اعلام وقت نماز اذان بگوید، او بر دیوار جنوب غربی مسجدالنبی اذان گفت و زمانی که پیامبر (ص) به توسعه مسجد پرداخت، این مکان درون مسجد قرار گرفت. بعدها به یاد بلال حبشی، مأذنه‌یی از سنگ مرمر سفید به ارتفاع دو متر ساختند که هم‌اکنون در اوقات پنج‌گانه بر آن اذان می‌گویند.

این بخش برای بانوان در دو نوبت صبح و عصر و در ساعت‌های که امکان حضور در روضه مسجدالنبی را دارند، قابل دیدن است.

به عبارت دیگر، اذان تنها چند واژه ساده عربی نیست، بلکه اذان گفتن، شهادت دادن در پیشگاه خداوند است و به زبان آوردن آن، مسئولیت بزرگی به همراه دارد.

هنگامی که پیامبر (ص) به بلال حبشی فرمود برای اعلام وقت نماز اذان بگوید، او بر دیوار جنوب غربی مسجدالنبی اذان گفت و زمانی که پیامبر (ص) به توسعه مسجد پرداخت، این مکان درون مسجد قرار گرفت.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1403031207962/%D8%A8%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%AD%D8%A8%D8%B4%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%AC%D8%A7-%D8%A7%D8%B0%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%88

همزمان با تشریع اذان در سال دوم هجری، بلال افتخار مؤذّنی رسول خدا (ص) را یافت و نخستین کسی بود که برای آن پیامبر (ص) اذان گفت و تا پایان عمر ایشان، همواره در مدینه یا بیرون آن مؤذن پیامبر (ص) بود.

اولین اذانی که در زمین به صورت رسمی گفته شد، مدینه بود. این اذان در خانه‌ای نزدیک مسجد النبی (ص) بود. شخصی به نام نوار ام زید بن ثابت گوید: «خانه من طولانی‌ترین خانه‌ها بود که پیرامون مسجد قرار داشت. پس بلال می‌آمد و روی آن اذان می‌گفت». این اذان گفتن که از آغاز در همان جا بود، تا آن‌گاه که رسول خدا (ص) مسجدش را بنا نهاد که پس از آن در پشت بام مسجد اذان می‌گفتند.

بخوان:  توضیح سفارت تونس در ایران در مورد لغو روادید برای شهروندان ایرانی

لینک ویدئو

به گزارش ایسنا، اذان و اقامه به عنوان شناسه اعتقادی و سرود ایمان مسلمانان، فقط ندایی برای اعلام وقت حضور در محضر خدا نیست، بلکه دارای مضامین بلند ایمانی و عرفانی است و آثار عبادی و معنوی بسیاری در آن نهفته است.