تحلیل جهاد حضرت زینب(س) در کلام دکتر علی شریعتی

یا چون حسین بمیر یا چون زینب پیغام را منتقل کن

رسالت زینب پیامی است به همه انسان‌ها، به همه انسان‌ها، به همه کسانی که بر مرگ حسین می‌گریند و به همه کسانی که در آستانه حسین سر به خضوع و ایمان فرود آورده‌اند و به همه کسانی که پیام حسین را که «زندگی هیچ نیست جز عقیده و جهاد» معترفند. پیام زینب به آن‌هاست که: ای‌همه! ای هر که با این خاندان پیوند و پیمان داری، و ای هرکس که به پیام محمد مؤمنی، خود بیندیش، انتخاب کن! در هر عصری و در هر نسلی و در هر سرزمینی که آمده‌ای، پیام شهیدان کربلا را بشنو، بشنو که گفته‌اند، کسانی می‌توانند خوب زندگی کنند که می‌توانند خوب بمیرند. بگو ای همه کسانی که پیام توحید، به پیام قرآن، و به راه علی و خاندان او معتقدید، خاندان ما پیامشان به شما، ای همه کسانی که پس از ما می‌آیید، این است که این خاندانی است که هم هنر خوب زیستن را به بشریت آموخته است و هم هنر خوب مردن را، زیرا هرکس آنچنان می‌میرد که زندگی می‌کند و پیام اوست به همه بشریت که اگر دین دارید، «دین» و اگر ندارید «حریت» آزادی بشری مسئولیتی بر دوش شما نهاده است، که به عنوان یک انسان دیندار، یا انسان آزاده، شاهد زمان خود و شهید حق و باطلی که در عصر خود درگیر است، باشید، که شهیدان ما ناظرند، آگاهند، زنده‌اند و همیشه حاضرند و نمونه عمل‌اند و الگوی‌اند و گواه حق و باطل و سرگذشت و سرنوشت انسان اند». شهید یعنی همه این معانی.

بخوان:  پناهیان: چرا نگاه خاتمی به اسلام، متحجرانه است؟/ «اسلامِ غیرمردمی» اصلاً نداریم!

پیام حضرت زینب به چه کسانی است؟

هر انقلابی دو چهره دارد: خون و پیام و هرکسی که اگر مسئولیت پذیرفتن حق را، انتخاب کرده است و هرکسی که می‌داند مسئولیت شیعه بودن یعنی چه، مسئولیت آزاده انسان بودن یعنی چه، باید بداند که در نبرد همیشه تاریخ و همیشه زمان و همه جای زمین که همه صحنه‌ها کربلاست، همه ماه‌ها محرم و همه روزها عاشورا باید انتخاب کند: یا خون را، یا پیام را، یا حسین بودن یا زینب بودن را، یا آنچنان مردن را، یا این چنین ماندن را. اگر نمی‌خواهد از صحنه غائب باشد. عذر می‌خواهم، در هرحال وقت گذشته است و دیگر فرصت نیست، حرف بسیار است و چگونه می‌شود، با یک جلسه، از چنین معجزه‌ای که حسین در تاریخ بشر ساخته است و زینب پرداخته است، سخن گفت؟ آنچه می‌خواستم بگویم حدیث مفصلی است که در این مجمل می‌گویم به عنوان رسالت زینب، «پس از شهادت» که آنها که رفتند، کاری حسینی کردند و آنها که ماندند، باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی‌اند! ما نباید از کسانی باشیم که حقیقت حسین و حقیقت نقش زینب و حقیقت کربلا و هدف انقلاب کربلا را با دست‌های جهل خودمان مدفون و قربانی کنیم و بر این قربانیمان مثل کوفی‌ها بگرییم.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


منبع: https://farsnews.ir/news/14020517000133/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A8-%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%DB%8C

خبرگزاری فارس ـ گروه اندیشه: زینب رسالت رساندن پیام شهیدان زنده اما خاموش را به دوش گرفته است، زیرا پس از شهیدان او به جا مانده است و اوست که باید زبان کسانی باشد که، به تیغ جلادان، زبانشان بریده است. اگر یک خون پیام نداشته باشد، در تاریخ گنگ می‌ماند و اگر یک خون پیام خویش را برای همه نسل‌ها بگذارد، جلاد، شهید را در حصار یک عصر و یک زمان محبوس کرده است. اگر زینب(س) پیام کربلا را به تاریخ باز نگوید، کربلا در تاریخ می‌ماند و کسانی که به این پیام نیازمندند از آن محروم می‌مانند و کسانی که با خون خویش، با همه نسل‌ها سخن می‌گویند، سخنشان را کسی نمی‌شنود، این است که رسالت زینب سنگین و دشوار است.

بخوان:  ایران یک گام به عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای نزدیک شد


شما بخشی از این کتاب را مطالعه کردید