درحالیکه کارشناسان گردشگری و آشپزی از انقراض روش تهیه بسیاری از خوراکهای ایرانی خبر میهند، تحقیقات انجمن جهانی سفر و غذا نشان میدهد که حدود ۵۰ درصد از هزینههای سفر و تفریح مردم جهان در مقصد، صرف خوراک و نوشیدنی میشود.
کارشناس ارشد مدیریت گردشگری همچنین به اثر اشتغالزایی گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: حفظ خوراکها به حفظ فرهنگ ایرانی منجر میشود. با وجود تنوع زیاد غذاهای ایرانی، رئوش تهیه بسیاری از آنها درحال فراموشی است و حتی خیلیها نمیدانند آن غذا متعلق به اجدادشان و یا زادگاهشان بوده است. در بسیاری از هتلهای چهار و پنجستاره هیچ تلاشی برای معرفی خوراک و نوشیدنی ایرانی نمیشود و این همه بیتوجهی به ظرفیتهای خوراک و نوشیدنی ایرانی در گردشگری شده است.
دانیال خلج، کارشناس و راهنمای گردشگری در حاشیه این جشنواره در اهمیت گردشگری خوراک و غذاهای ایرانی سخن گفت و با اشاره به آمارهای انجمن جهانی سفر و غذا، اظهار کرد: براساس تحقیقی که این انجمن در سال ۲۰۲۰ انجام داده است ۵۳ درصد از هزینه تفریحات و سرگرمیهای گردشگران برای خوراک و نوشیدنی صرف شده است که این آمار تاثیر عجیبی در تولید ناخالص کشورها دارد.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402022516211/%D8%AE%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AB%D9%84-%DB%8C%D9%88%D8%B2%D9%BE%D9%84%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%86%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B6-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
سامان گلریز ـ کارشناس آشپزی و از محققان این حوزه ـ نیز از بیتوجهی به تاریخ و ارزشهای فرهنگی در حوزه خوراک که سبب انقراض بسیاری از غذاها شده است، سخن گفت و اظهار کرد: همانطور که یوزپلنگ درحال انقراض است خیلی از غذاهای ایران هم درحال انقراض است. کاری که میتوان انجام داد این است که یک مرجع درباره غذاهای ایران داشته باشیم و امیدوارم بتونیم میراث فرهنگی را تشویق کنیم تا افراد مختلف به شهرها و روستاها باید بروند و تحقیق کنند و اطلاعات این حوزه را گردآوری کنند.
او همچنین گفت: تاریخ آشپزی ایران مدیون بانوان ایرانی است، چون درحالیکه نه کتاب و نه نوشتهای از گذشته خوراک ایرانی باقی مانده بود، زنان این سرزمین، دانش غذا و نوشیدنیهای این سرزمین را نسل به نسل انتقال دادند.
به گزارش ایسنا، جشنواره کوچک آشهای محلی درحالی در کاخ نیاوران برگزار شد که همزمان از یک استارتآپ خوراک به انگیزه اشتغالزایی برای بانوان، گردآوری اطلاعات و مستندنگاری آشهای ایرانی و برندسازی آشهای ایرانی و احیا و تقویت گردشگری خوراک، رونمایی شد.
در ادامه، امیر الهمانی، فعال گردشگری و مدیر استارتآپی که در ارتباط با معرفی آشهای ایرانی است و در این مراسم آغاز به کار خود را اعلام کرد، گفت که این استارتآپ به مستندنگاری، معرفی، آموزش، برندسازی و جمعآوری اطلاعات آشهای ایرانی و اشتغالزایی بانوان منجر میشود و به شکلی غیرمستقیم فرهنگ ایران در زمینه خوراک را ترویج میدهد و به احیای گردشگری خوراک منجر میشود. از همین رو، تلاش میکنیم در آینده و در صورت همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جشنواره بزرگتری در یکی از استانهای کشور برگزار شود.
او سپس با اشاره به بیتوجهیهایی که در برندسازی خوراک ایرانی شده است، بیان کرد: در تقویم جهانی روزی به نام کوکتل داریم که اتفاقا برای بدن مضر است و یا چند روز دیگر روز جهانی چیپس و شکلات است و یا روز جهانی سالاد سزار در تقویم جهانی ثبت شده است. کشورها با چنین اقدامهایی سعی میکنند توجه گردشگران را جلب کنند، آنوقت ما در ایران با این همه عنای خوراک و نوشیدنی نتوانستیم گردشگر غذا جذب کنیم.