ردپای قلم در خانه صفوی

این هنرمند با اشاره به ۲۵ سال سابقه خود در آموزش خوشنویسی، گفت: هرچه پیش می‌‎رویم علاقه‌مندان و هنرجویان خوشنویسی کمتر می‌شوند و علت آن به هم به گسترش هنرهای کامپیوتری، محدود شدن کاربرد خوشنویسی و خاص ‎پسند بودن این هنر نسبت به سایر هنرها بازمی‌گردد.

او ادامه داد: در مدت ۳۰ سال فعالیت در زمینه خوشنویسی، آثاری مثل دیوان حافظ و مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری را به‌طور کامل با خط شکسته تحریر کردم که در گنجینه‌‎های هنری نگهداری می‎شود.

او بیان کرد: معمولاً شعر و غزل عاشقانه را هم با همین خطوط منحنی‌دار مثل نستعلیق یا نستعلیق شکسته تحریر می‌‏‎کنند و آیات، روایات و احادیث با خطوط شکسته و زاویه‌داری مثل نسخ تحریر می‌شوند.

شفیعی با بیان اینکه خط فارسی دوُر خط زیادی  دارد که باعث ایجاد منحنی‌هایی در آن می‎‌شود، اظهار کرد: این منحنی‌ها به‌ویژه در خط نستعلیق باعث زیبایی و چشم‎‌نوازی خط می‎‌شود تا حتی افراد بی‌سواد هم از دیدن متن نستعلیق حظ بصری ببرند. اساساّ خطوط منحنی و دوار زیباتر از خطوط شکسته، تیز و زاویه‌دار هستند و به همین دلیل است که معماری قدیم با خطوط و زوایای منحنی جذاب‌تر از معماری امروز است و خط نستعلیق را هم به دلیل برخورداری از دور و منحنی‎های زیبا «عروس خطوط جهان اسلام» می‎گویند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401090704171/%D8%B1%D8%AF%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%81%D9%88%DB%8Cردپای قلم در خانه صفوی

ردپای قلم در خانه صفوی

به گزارش ایسنا، نمایشگاه «ردپای قلم» چهارمین نمایشگاه انفرادی مهدی شفیعی است که علاقه‌مندان برای بازدید از آن می‌توانند تا نهم آذرماه به خانه صفوی، واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، جنب کوچه ۳۱ مراجعه کنند.

این خوشنویس با بیان اینکه از زمان ورود رنگ در کنار خط نگاه مردم به خط و خوشنویسی تغییر کرد، گفت: ترکیب رنگ و خط، خوشنویسی را از حالت خشک درآورد، به آن جذابیت بخشید و درعین‌حال حرفه مستقلی با فعالیت‌های جذاب ایجاد کرد که استقبال زیادی هم از آن شده است.

بخوان:  موزه‌ها باید تبدیل به تونلی تاریخی شوند
ردپای قلم در خانه صفوی

او افزود: پیش‌ازاین، از هنر خوشنویسی برای تحریر مطالب و متون مهم، دیوارنویسی‌ها و پارچه‌‎نویسی‌ها استفاده می‌شد، اما در حال حاضر جای هنر خوشنویسی در تحریر متون را نرم‌افزارهایی مثل ایران‌نستعلیق و جای دیوارنویسی و پارچه‌نویسی را بنرها و پوسترها گرفته‌اند و خوشنویسی به هنری با کاربرد محدود است که به مسابقات هنری، تابلوهای تزیینی و سفارش‌های خاص بدل شده است.

ایسنا/اصفهان این‌روزها خانه صفوی اصفهان میزبان نمایشگاه «ردپای قلم» با محور آثار خوشنویسیِ مهدی شفیعی است که مجموعه‌ای از خطوط نستعلیق، ثلث و شکسته‌نستعلیق این هنرمند را ارائه‌کرده است.

مهدی شفیعی در گفت‎وگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد ۳۳ اثر در قالب خط نستعلیق، ثلث و شکسته در این نمایشگاه ارائه‌شده که برخی به‌صورت سنتی، برخی در قالب نقاشی‌خط و برخی به‌صورت دکوراتیو و در ترکیب با پتینه کار شده‌اند که مربوط به سال ۹۳ تاکنون هستند.

شفیعی که هنر خوشنویسی را از سال ۷۲ آغاز کرد و سال ۷۵ موفق به دریافت درجه فوق ممتاز در این هنر رسیده است، ادامه داد: البته می‌توان گفت که هنر خوشنویسی در میان هنرها هم غریب است زیرا هنرهای دیگر همه‌فهم و عام‎تر هستند، اما خوشنویسی تا حدی قابل‌فهم است و از جایی، مخاطب عادی با آن ارتباط برقرار نمی‌کند و آن را نمی‌فهمد و همین باعث می‌شود که خوشنویس قادر به نمایش تمام ظرفیت هنری خود نباشد.