سلبریتی چگونه آدمی هست؟ | خبرگزاری فارس


شما بخشی از این کتاب را می‌خوانید

پایان پیام/


به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، پژوهشگران مطالعات فرهنگ شهرت معمولاً بین مشهور بودن و سلبریتی بودن تفاوت‌هایی قائلند که این تفاوت‌ها بسیار جزیی و در بعضی موارد بسیار مناقشه‌برانگیزند و مرز میان این دو در حال کمرنگ شدن است. سلبریتی‌ها اوصاف فراوانی دارند با این حال بوقلمون صفتی دلیل بر انکار خصایص نیست. برخی از ویژگی‌ها عبارتند از:



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


منبع: https://farsnews.ir/news/14020602000244/%D8%B3%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A2%D8%AF%D9%85%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA

ابوالمشاغل: ویژگی چهارم سلبریتی که به آن شناخته می‌شود، تنوع بخشی است. شهرت مثل سابق نیست که به یک عرصه محدود باشد؛ مثلاً مرحوم سیروس قایقران فقط فوتبالیست بود، اما پژمان جمشیدی علاوه بر فوتبال بازیگر هم شده است و شهرتش بیشتر از فوتبال مدیون سینما و تلویزیون است.

مرا دوست داشته باش: عامه‌پسند بودن ویژگی ششم سلبریتی‌هاست. عامه‌پسند لزوماً مذموم نیست، اما دقیقاً در مقابل موضوع نخبه بودن و فرهیخته بودن قرار می‌گیرد. با این حال عامه‌پسند در ذات خود میانمایه است. میانمایگی اصالت ندارد. یک کپی از اصل است و با کپی‌های دیگر تفاوتی ندارد. در روزگار ما عامه‌پسند را می‌سازند تا بتوانند آن را بفروشند و از طریق آن پول‌سازی کنند. در ابتدای دهه ۸۰ سریال مسافری از هند از تلویزیون پخش می‌شد، سه‌راه جمهوری و امامزاده حسن را که می‌گشتید از روسری‌های سبک هندی بر سردر هر لباس فروشی آویزون شده بود شال و روسری هندی عامه‌پسند بودند و این عامه‌پسندی راه خوبی برای کسب درآمد تولید کنندگان بود.

بخوان:  لباس مرد عنکبوتی

بدون هواداران هرگز: هواداران یا مخاطبان دومین ویژگی سلبریتی‌ها محسوب می‌شوند. برخلاف شکل سنتی شهرت شهرت سلبریتی به شدت به تصدیق یا تایید مخاطبان یا هواداران وابسته است، تا جایی که سلبریتی‌ها فقط تا زمانی مشهور باقی می‌مانند که مخاطبان همچنان به آنها علاقه داشته باشند. به عبارت دیگر سلبریتی در تعامل با مخاطب شکل می‌گیرد.

از واسطه‌گری تا دلالی: اولین ویژگی واسطه محوری شهرت سلبریتی است. برخلاف اشکال سنتی شهرت که عموماً خودجوش و بدون حضور واسطه‌گری‌های سازمان یافته شکل می‌گرفتند، در شکل سلبریتی، هیچ سلبریتی‌ای بدون واسطه‌های فرهنگی به شهرت دست نمی‌یابد. این واسطه‌گرها هستند که صحنه حضور سلبریتی‌ها در مقابل دیدگان عامه مردم را مدیریت می‌کنند. رسانه‌ها مِدیوم هستند و کار مِدیوم واسطه‌گری است و بدون این واسطه‌ها سلبریتی هم نخواهد بود. معروف‌ترین واسطه‌ها برای اینکه فردی را به مشهور تبدیل کنند رسانه‌های، جمعی شبکه‌های اجتماعی، آژانس‌های تبلیغاتی، انتشاراتی‌ها، بازاریاب‌ها، موسسه‌های تجاری، باشگاه‌های بدنسازی و نظایر این‌ها هستند.

پادشاه سرعت: خلق‌الساعه بودن سلبریتی‌ها و سرعت بالای رسیدن به شهرت، ویژگی سوم سلبریتی‌هاست. حضور یک دقیقه‌ای در تلویزیون یا انتشار ویدیویی کوتاه از یک نفر در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند از او یک سلبریتی بسازد.

خدایان جدید: ششمین ویژگی سلبریتی‌ها مرجعیت و الگوپذیری آنهاست. سلبریتی‌ها از یک طرف مرجع فکری طرفداران خود هستند و از سوی دیگر سلبریتی الگوی ذائقه و سلیقه نیز هست.