طبیعت و گردشگری

در صنعت گردشگری بخش دولتی و خصوصی مکمل همدیگر هستند و نبود یکی از آنها باعث ناکارآمدی وجود دیگری می شود˓لذا باید بخش دولتی و بخش خصوصی هر یک در جایگاه خود قرار بگیرند تا شاهد رشد و شکوفایی این سایت kermanshahtour صنعت باشیم. گردشگری وسیله ای است که افراد را با مذاهب و فرهنگ های متفاوت به یکدیگر پیوند میدهد و به آنها کمک می کند تا همدیگر را با وجود تنش های سیاسی و اجتماعی بهتر درک کنند.از نظر سازمان جهانی جهانگردی مذهب به عنوان یکی از اصلی ترین انگیزه های سفر شناخته شده است. گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه های جهانگردی نظیر ایران می تواند به مهمترین منبع کسب در آمد ارزی تبدیل شود مشروط بر اینکه برنامه ریزی صحیح و همه جانبه توام با آینده نگری برای آن تنظیم و اجرا شود . کشور ما ایران بر طبق گزارشات یونسکو با بیش از 4000 جاذبه گردشگری جزو 10 کشور تمدنی و باستانی در دنیا می باشد که بیشترین جاذبه های توریستی را در خود به صورت پتانسیلی بالقوه داراست.و بدین وضعیت می توان از میان خیل جهانگردان خارجی پاسخگوی جهانگردان فرهنگی شد.که حدود 20 درصد کل جهانگردان را تشکیل می دهند که جمعیتی بالغ بر 160 میلیون نفر می باشند.این جهانگردان حاضرند با تمام پیش شرط ها و احترام به آداب و عقاید ملت ها تنها برای دیدار از منابع فرهنگی و آثار و ابنیه تاریخی کشورمان و سنت ها و گویش های محلی مناطق مختلف به ایران سفر کنند و زمینه های خوبی به لحاظ کسب درآمد برای اقتصاد ما ایجاد نمایند.

علاوه بر این جولی لئونز (1995 ) عقیده دارد که یکی از بزرگترین منافع حاصل از صنعت گردشگری در نواحی و مناطق مختلف ایجاد درآمد و دستمزد برای افرادی است که در آن اشتغال دارند و نیز تاکید می کند که اغلب این شاغلان را افراد محلی و بومی تشکیل می دهند تاثیر اقتصادی گردشگری در نواحی روستایی افزایش درآمد برای ساکنان مناطق گردشگری می باشد که می تواند به صورت فردی یا عمومی برای این مناطق به وجود آید . اما، از طرفی داشتن استرس سفر نیز مسأله ای کاملاً طبیعی است. و همچنین مشکل بی ثباتی قیمتها˓تورم و چند گانگی موجود در نرخ گذاری ها و سهمیه بندی سوخت به عنوان معضلی جدید˓صنعت متنوع و درآمد زای گردشگری را بیش از پیش در ایران دچار مشکل کرده است. در کشورهای صنعتی توسعه صنعت گردشگری موجب تنوع درآمد ها و کاهش نا هماهنگی دراقتصاد می گردد و در کشور های در حال توسعه˓فرصتی برای صادرات ایجاد می کند که نرخ رشد آن از اشکال سنتی صادرات بیشتر است . سرمایه گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع کننده درآمد است و هنگامی که جهانگرد وارد کشور می شود در مقابل خدماتی که به وی ارائه می شود باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود لذا این صنعت می تواند جایگزین اقتصاد تک محصولی یعنی درآمد نفتی گردد .اینکه امروزه مشاهده میشود که کشور های صنعتی اروپا و آمریکا تمام نیرو و توان خود را در جهت جذب جهانگرد به کار می گیرند موید جایگاه این صنعت در اقتصاد است عایدی حاصل از گردشگری پایدار و در عین حال امکان بهره برداری از آن در کوتاه مدت فراهم است.

در ایران با توجه به وجود قدمت تاریخی و تنوع جاذبه های گردشگری ˓ صنعت گردشگری می تواند به عنوان صنعتی پر درآمد برای کشور باشد . جاذبه های طبیعی در ایران که حتما باید دید عکس هایی از جاذبه های طبیعی ایران که باعث شگفتی شما میشود! راههای مقابله با آلودگی هوا در این مقاله شما را با راههای مقابله با آلودگی هوا آشنا می کنیم. برای توسعه گردشگری به مساله فرهنگ توجه خاصی مبذول می شود.آثار باستانی و کهن هر کشوری معرف فرهنگ خاص همان کشور و دارای ارزش های در خور توجه همان سرزمین و ویژگی های مردم همان مرز و بوم است.این آثار دارای ارزش های معنوی بسیار زیاد برای آن قوم به طور اعم می باشد که در نتیجه باعث جلب و جذب دیگران جهت بازدید و شناخت آنها شده و در پیشرفت اقوام و اجتماعات مختلف اثر به سزایی داشته و در عین حال وسیله ای است بسیار موثر برای جلب توجه گردشگرانی که علاقه مندند این آثار و فرهنگ قومی را از نزدیک مشاهده نمایند.تنها از راه آشنا کردن فرهنگ ها با یکدیگر است که دشمنی ها به دوستی ها تبدیل می شود˓این هنر بزرگ از گردشگری یعنی مسافرت بدست می آید.انسان ها نمایند گان فرهنگ های گوناگون اند و تماس و رودررویی این نمایندگان˓تماس رودرروی فرهنگ هاست و از این تماس و رودررویی است که غنای فرهنگی و به دنبال آن برکت پدید می آید.تماس های رودررو باید تمام گروه ها را در بر گیرد.از دانشمندان بزرگ˓دانشجویان تا کارگران بی مهارت˓و از آنجاست که گردشگری همگانی به صورت یک دست آورد و یک ضرورت جلوه می کند .

2)عدم توجه به توسعه منابع انسانی در صنعت گردشگری: یکی دیگر از مشکلات ما در این صنعت عدم توسعه منابع انسانی می باشد.بیشتر نیروهای به کار گرفته در صنعت جهانگردی عموما از لحاظ علمی غیر مرتبط با صنعت گردشگری میباشند.و در این صنعت بدون توجه به ویژگی های این صنعت و فقط با دید تجاری و درآمد زایی وارد میدان عمل شده اند.که این خود باعث افزایش هزینه ها و آثار منفی و عدم توسعه گردشگری در کشورمان شده است.با تاسیس مدارس فنی و حرفه ای و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مرتبط با صنعت گردشگری باید به تربیت نیروهای متخصص و کارآمد بپردازیم و نیرو های موجود را با برگزاری دوره های کوتاه مدت علمی و آموزشی با تکنولوژی و علم روز در صنعت گردشگری آشنا سازیم و با برگزاری سمینارهای تخصصی برای مدیران از تجربیات سایر کشور ها بهره ببریم. مسئله بسیار مهم و پر اهمیتی که در مورد بخش جهانگردی باید مورد توجه قرار گیرد˓داشتن راهنماهای متعدد و آگاه است زیرا راهنماهای توریست ها مبلغان کشور ما هستند˓چون توریست خارجی که از شرایط ایران اطلاع کافی ندارد و کلام وگفتار راهنما رابه عنوان آینه تمام نمای شرایط ایران می پذیرد.

15 درصد از مشاغل در سطح جهانی به بخش گردشگری اختصاص دارد .اگر چه بخش گردشگری پتانسیل بسیار بالایی از ارتباط بااشتغال دارد لکن قدرت اشتغال زایی آن بستگی به عواملی نظیر تعداد گردشگران˓تعداد شب اقامت آنها و میزان پر بودن اتاق ها دارد طبق مطالعات انجام شده در ایران با پر بودن 79 درصد اتاق ها و اقامت 5/4 شب به ازای هر دو اتاق یک فرصت شغلی ایجاد شده است . واقعیت آن است که علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی مستقیم به دو نوع فرصت شغلی یکی غیر مستقیم و دیگر القایی نیز باید توجه کرد . به هر حال توسعه و گسترش گردشگری در یک منطقه و یا یک ناحیه ˓ موجب تغییرات اجتماعی و فرهنگی آن منطقه گردیده و می بایست جهت جلوگیری از آثار منفی و نیز تقویت آثار مثبت آن در جامعه میزبان مورد بررسی و ملاحظه قرار گیرند . توسعه فضای شهری فرآیندی است به منظور تهیه چشم انداز بلند مدت از آینده که برنامه ای را با تکیه بر فعالیت بهره وران و کاربران به منظور بهبود سطح کیفی زندگی تهیه و تنظیم میکند˓گردشگری باعث افزایش تبادلات و تعاملات فرهنگ و اجتماع و سرمایه گذاران بخش خصوصی شده که نتیجه این موارد افزایش رویکردها و هنجارها و کاهش بزه اجتماعی و به عبارت دیگر هدایت شهر به بهترین نقطه ایده آل است.پیدایش شهرهای مدرن و گسترش شهر نشینی منجر به دگرگونی در ساختار اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشورها شده است و با موتوریزه شدن نقل و انتقالات و بهبود ساختار زیربنایی و گسترش مفاهیم شهر نشینی شاهد رشد چشم گیر و فروغ فزاینده رجوع نا گزیر به صادرات غیر نفتی و بهبود چرخش چرخ صنعت توریسم و اصلاح نگرش به این صنعت جهانی میباشیم.

راهنمای سفر به دامغان دامغان شهری تاریخی و دارای تمدنی کهن می باشد و به دلیل داشتن بناهای باستانی و تاریخی فراوان, گردشگران زیادی را به خود جلب و جذب می کند. هر صنعت وسازمانی که چون قلعه ای تسخیر ناپذیر˓خود را در حصارها پیچیده باشد دارای سیستم و مکانیسمی است که هر گونه مشارکتی را دفع میکند و هر نوع مداخله ای را غیر مجاز می شمارد اما توریسم و گردشگری به عنوان یکی از بخشهای جامعه که با تمامی اقشار تماس مستقیم دارد˓دارای ساختاری کاملا انعطاف پذیر است و به دلیل مواجهه همه روزه با تغییر وتحولات گسترده ای که در سطح دنیا روی می دهد ˓نیاز به مشارکت تمامی گروههای ذینفع˓در انطباق با شرایط جدید دارد تا به این ترتیب بتواند از هر نقطه ضعف یا نقطه قوت و از هر تهدید یا فرصتی به نفع خویش بهره ببرد . در سال 1314 ه.ش برای اولین بار اداره ای به نام اداره جلب سیاحان در وزارت کشور وقت تاسیس گردید.اداره مذکور پس از گذشت 6 سال به شورای عالی جهانگردان تغییر نام داد و مدت 22 سال به کار خود ادامه داد.در فروردین 1342 تصویب نامه تاسیس سازمان جلب سیاحان به امضاء هیئت وزیران وقت رسید و در سال 1353 این سازمان در وزارت اطلاعات و جهانگردی ادغام گردید .

اکنون پس از رکود صنعت خودرو سازی ˓ از صنعت گردشگری به عنوان کلید توسعه برخی کشورها یاد می شود درآمد کلان این صنعت است در برخی کشور ها هم اینک جهانگردی را در اولویت دیگر برنامه های آنان قرار داده است .به گفته کارشناسان ˓ وابسته بودن 50 درصد تولید نا خالص برخی کشور های کوچک جهان و محسوس بودن درآمد برخی کشور های بزرگ از گردشگری می طلبد که در کشور ایران به عنوان یک خاستگاه بزرگ گردشگری آسیا با تمدن و تاریخ کهن بیش از پیش در این بخش سرمایه گذاری شود . توسعه گردشگری برای رشد اقتصادی و اجتماعی اهمیت ویژه ای دارد که می توان آن را به منزله نیروی محرکه توسعه اقتصادی در تمام کشور ها به حساب آورد هیچ کشوری نیست که فاقد مواد اولیه لازم برای توسعه گردشگری باشد آنچه که کشورها را از همدیگر متمایز می سازد خود به تنهایی جاذبه گردشگری به شمار می رود .

جایگاه والای صنعت توریسم و گردشگری در سطح جهانی و نقش آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه موجب توجه بیشتر به ابعاد مختلف آن در سال های اخیر گردیده است.در این بین تبلیغات و اطلاع رسانی اهمیت تاثیر زیادی هم بر رشد صنعت مورد اشاره و هم بر توسعه پایدار آن دارد;به همین جهت در زمینه بازاریابی صنعت توریسم و گردشگری و برنامه ریزی برای آن مبحث تبلیغات به طور جدی مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان این بخش می باشد. امکانات موجود در ایران نشان می دهد که ایران ظرفیت پذیرایی بیش دو الی سه میلیون گردشگر خارجی را در سال دارا می باشد و اگر در زمینه جذب گردشگران برنامه ریزی و موانع موجود رفع شوند و آن موارد فراقانون برای کسانی که از حاشیه امنیتی برخوردار بوده و معمولا برای نا امن جلوه دادن کشور برای جهانگرد کلا به سر عقل آمده و به ماهیت اصیل این صنعت درآمد زا پی ببرند ما شاهد رسوب گردشگران خارجی در کشور بسیار زیاد خواهیم بود و این یعنی دستیابی به درآمد ارزی چشمگیر.کارشناسان ژئواساتیک بر این باورند که قرن آینده قرن قومیت ها و ملیتها و تقسیم بندی جهان براساس فرهنگ و مذهب خواهد بود لذا نیاز ارتباط بین اجزای مردم بیش از پیش نمود خواهد کرد که لازمه آن نظریه و تئوری هایی ست که شهر سازان و برنامه ریزان همان مرزوبوم و با درک و احساس مشکلات و موانع موجود و ملموس و شناخت اهم قابلیت ها و استعدادهای بالفعل و عدم تقلید محض از مدل ها و نظریات کشور های پیشتاز غربی در زمینه شهر سازی که صرفا برای همان منطقه و کشور خاص و بر اساس شرایط اقلیمی و زمانی آن تهیه شده و استفاده از نقاط قوت مدل ها و تئوری های مزبور و تبیین و ارائه راهکار های راهبردی به منظور پیشبرد اهداف توسعه محوری و مرتفع ساختن کاستی های موجود میباشد از منظر توسعه پایدار منطقی ست که مقوله گردشگری را عاملی تاثیر گذار و تعیین کننده در اثر جوامع بشری و کشور ها دانست.

کشور ایران یک موقعیت بسیار استثنایی و ممتاز از نظر جذب جهانگرد داشته که آن درآمدهای ارزی هنگفتی را به دنبال خواهد داشت و موضوعات مورد علاقه جهانگردان در ایران به فراوانی یافت می شود˓که از جمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه˓مردمی با فرهنگ و تمدن کهن˓آداب و رسو م و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی نظیر˓به ویژه در شمال ایران و در منطقه تالش نشین و شهرک تاریخی ماسوله با قدمتی چندین هزار ساله که وجود دارد˓در کمتر کشوری می توان پیدا کرد. شیوه اول : برخورد گردشگر و میزبان به صورت پدیده ای قابل شناسایی با شماری از پیامد های مثبت و منفی به تصویر می کشد . علاوه بر این چنانچه یک یا دو کانال نتواند اطلاعات را به خوبی منتقل کنند یا اطلاعات منتشره از آنها با سایر کانال های سیستم مرتبط نبوده و همخوانی نداشته باشد در آن صورت نظام اطلاع رسانی مربوطه قادر نخواهد بود کل پیام را به طور موثر انتقال دهد . در حقیقت آنها نه تمایل و نه وقت کافی دارند که اطلاعات پراکنده و ناقص ˓ به ویژه سازمان نیافته را جستجو کنند . پس لطفا به تاثیرات استفاده بی رویه از کاغذ در تخریب محیط زیست بیشتر بیندیشیم .

صنعت گردشگری در زمینه فناوری اطلاعات در ایران بسیار بی برنامه و بی منطق عمل نموده و نتوانسته چرخ خود را در این مدار با سرعت لازم به گردش درآورد و از منافع این تکنولوژی جهانی جهت بستر سازی آینده و توسعه و اصلاح خود چنان که شایسته است بهره جوید. گردشگری سلامت و درمان در کشورمان خواه ناخواه از رونق بسیار بالایی برخوردار است.بطوری که شمار کیفیت و پراکنش چشمه های آب گرم در ایران به گونه ای میباشد که طبیعت درمانی با استفاده از آب گرم طبیعی را به عنوان یکی از مهمترین منابع اکوتوریسم کشور معرفی می کند و اغلب چشمه های آب گرم ایران در دامنه های رشته کوه البرز قرار دارند و برخی از انواع دیگر طبیعت درمانی همچون لجن درمانی نیز در مناطقی از کشور همچون دریاچه اومیه و دامنه های قله آتشفشانی تفتان در بلوچستان رواج دارد. بر اساس تعاریف جدید سازمان WOT ورد هر شخص خارجی به یک کشور ˓به عنوان مسافر قلمداد می شود ˓چرا که این افراد خارجی حتی اگر برای ترانزیت نیز سفر کنند برای خرید کالا و استفاده از هتل اقدام خواهند کرد . نیز وجود دارد یکی از منابع درآمد صنعت گردشگری مالیات است که از محل مالیات های دریافتی فروش تامین می شود.گردشگری تا میزان 6 درصد درآمد های مالیاتی که سالانه عاید دولت می شود را ایجاد می نماید گردشگری ارز آور بوده و سبب توسعه بست تجارت خارجی و صادرات نامرئی و بهبود تراز پرداختها نیز می شود .