این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به شباهتهای راهبردی این دو شاخه کفر پرداخت و گفت: الهیات تعاون که بر اشتراک و همکاری بخشی از موجودات جهان در امور آفرینش و یاری رساندن آنها به خداوند در اداره جهان متمرکز است، یکی از راهبردهای مشترکی است که هر دو نوع کفر در برابر دین بکار میگیرند. آنها براساس ناکارآمدی خداوند برای او یارانی از میان انسانها یا سیستمهای اجتماعی برمیگزینند و با توحید فاصله میگیرند.
پایان پیام/
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این استاد دانشگاه با پرداختن به این موضوع که نسبت میان دین و سنت و تجدد چیست؟ گفت: سیاستهای آموزشی ما در دانشگاهها و مدارس و سیاستهای فرهنگی در کشور و همینطور در تمامی کشورهای اسلامی بر این رویکرد اصرار دارند که دین و تجدد مکمل یکدیگرند. ولی میتوان این پرسش را از خود قرآن پرسید که نسبت میان دین و سنت و تجدد چیست؟
بسیاری تلاش کردند، نشان دهند دین و تجدد قابل جمع است
در پایان این مراسم، علم الهدی از قرآنی که توسط ۲۶ نفر از کاتبان و خوشنویسان در یکسال گذشته تقریر شده بود، رونمایی کرد. همچنین با حضور او، از زنان فعال و جهادگر قرآنی کشورهای مختلف اسلامی در حوزه حفظ، قرائت و پژوهشهای قرآنی تجلیل و قدردانی شد.
همچنین گروه تواشیح صهبا و ریحانةالنبی در این محفل قرآنی اجرا داشتند.
در ابتدای این مراسم، مائده و مهدیه گنجعلی ۲ خواهر نوجوان به عنوان چهرههای قرآنی که از سنین کودکی حفظ قرآن را شروع کردند، به تلاوت آیاتی از سوره حشر پرداختند.
این استاد دانشگاه در پایان خواستار توسعه فعالیتهای پژوهشی و برجستهسازی آنها در مسابقات قرآن شد.
وی در ادامه در همین راستا بیان کرد: گروهی چنین القاء کردهاند که دین همان سنت است و میان دین و سنت ارتباط بسیار عمیق و وسیعی برقرار است. دستگاههای فرهنگی همچون صداوسیما و سینما و… نیز با استفاده از نمادهای سنتی در هنگام اجرای برنامههای مذهبی، این نگاه را توسعه بخشیدهاند. در ادامه عده دیگری کوشیدهاند که ثابت کنند دین با تجدد قابل تجمیع است و اصولاً جریان توسعه در کشور برهمین رویکرد اصرار دارد.
علم الهدی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم در این باره تصریح کرد: به نظر میرسد با یک جستجوی ساده در قرآن کریم متوجه میشویم که از نگاه قرآن هر دو جریان سنتگرا و تجددگرا با قرآن تقابلهایی داشتهاند و میتوان به خوبی فهمید که کفر دارای هر دو نوع صورت بندی است یکی کفر تجددگرا و دیگری کفرسنتگرا.
جمیله علم الهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان این مراسم با بیان اینکه برگزاری محفل قرآنی بانوان نشان دهنده حرکت روبه جلوی زنان است، خاطرنشان کرد: به نظر میرسد این نوع برنامهها متضمن پاسخی به این پرسش است که چه نسبتی میان دینمداری و کمالجویی زنان وجود دارد؟ اصولاً نسبت میان دین و تجدد و همچنین نسبت میان دین و سنت از پرسشهای اساسی است که دست کم دو نوع پاسخ برای آن تاکنون مطرح شده است.
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
منبع: https://farsnews.ir/news/14020131000739/%D8%B9%D9%84%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D8%AF%D8%AF%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D9%86%D8%AA%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%DB%8C
هر دو جریان سنتگرا و تجددگرا با قرآن تقابلهایی داشتهاند
همچنین ثنا و حدیث نظری ۲ خواهر نوجوان دیگر به عنوان حافظان قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه در این مراسم بینالمللی اجرای برنامه داشتند.
علم الهدی همچنین با استفاده از آیات قرآن از الهیات جبر و الهیات نفرت و الهیات اعتبار بخشی به عنوان راهبردهای مشترک کفر سنت گرا و کفر تجدد گرا یاد کرد.
در ادامه احد سالم که رتبه دوم ترتیل کشور عراق را کسب کرده، به عنوان بانوی قاری جهان اسلام حضور یافت و به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. رقیه محمد جمعه هم بانوی قاری دیگر از کشور عراق بود که آیاتی چند از کلام الله مجید را قرائت کرد.
دشمن با ایجاد نفرت و مودت دروغین به مقابله با حجاب دست زد
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت های دینی خبرگزاری فارس، نخستین محفل بانوان قرآنی جهان اسلام «خیرات حسان» با حضور جمیله سادات علمالهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، حافظان و قاریان از ایران و چند کشور در تالار وحدت عصر امروز پنجشنبه ۳۱ فروردینماه برگزار شد.