مرمت عمارت آقایان و کاروانسرای شاه عباسی میامی

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی افزود: در سال‌های گذشته کار اجرای ناکش برای دفع رطوبت، آجرفرش کف، استحکام‌بخشی و پی‌بندی و اجرای تأسیسات برای نورپردازی انجام‌شده است.»

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی افزود: سامان‌دهی جدار جنوبی و شرقی، بندکشی و اصلاح شیب‌بندی باهدف هدایت نزولات جوی در مراحل قبلی مرمت انجام‌شده است.

ایسنا/سمنان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی از مرمت عمارت آقایان و کارزوانسرای شاه عباسی میامی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در سر درورودی کاروانسرا، کتیبه های سنگی حجاری و نصب شده که در تاریخ ساخت و بانی آن در روی آن درج شده است، افزود: این کاروانسرای شاه عباسی از این نظر منحصر به فرد است.

رضویان با اشاره به اینکه این عمارت روی آب‌انبار آقایان ساخته‌شده است، گفت: عمارت آقایان از چندین طرف بین بناهای قدیمی ازجمله کاروانسرا، حمام، مسجد و کوچه آقایان واقع‌شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی همچنین از پایان مرمت کاروانسرای میامی خبر داد.

شهرستان میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری است و بزرگ ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد.

سید محمدصادق رضویان ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱ با اعلام این خبر اظهار کرد: در این مرحله از مرمت کار برچیدن آجرفرش و کاه‌گل بام و اجرای مجدد، عایق‌کاری جوی‌های آب اطراف عمارت آقایان، دوخت و دوز ترک‌ها در طاق حجره‌ها انجام می‌شود.

کاروانسرای میامی با زیربنای پنج هزار و ۲۵۰ متر مربه به شماره ۱۷۱۸ در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بخوان:  شهید مدافع امنیتی که همسایه یک شهید مدافع حرم شد+تصاویر
رضویان بابیان اینکه این بنا در مرکز شهر میامی واقع‌شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است، ادامه داد: این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته‌شده است.

رضویان با اشاره به اینکه این کاروانسرا حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد، تصریح کرد: تاکنون و در مراحل مختلف، کار مرمت این کاروانسرا انجام‌شده است.

دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش، جنگل های زیبای دشت شاد و نام نیک، مسجد و حمام آقایان، کاروانسرای شاه عباسی، آب انبارهای قدیمی، برج های زیبا و یخچال قدیمی از آثار طبیعی و تاریخی میامی محسوب می شود.
انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/00062086161/%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%85%DB%8Cکاروانسرای میامی در خیابان امام رضا (ع) میامی واقع‌شده است.

رضویان روتصریح کرد : مرمت کاروانسرای تاریخی میامی با اجرای ناکش در ضلع شمالی بنا باهدف جلوگیری از نفوذ رطوبت، اجرای آجرفرش، بندکشی همراه با تخلیه بندهای فرسوده، تعویض آجرهای فرسوده بام، سم‌پاشی و مبارزه با علف‌های هرز انجام شد.