سازمان بازرسی کل کشور در این نامه خطاب به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خوستار آن شد تا در برنامه ریزی و صدور مجوزهای پروازی، ایجاد توازن لازم برای جلوگیری از کمبود پرواز در مسیرهای پرتردد داخلی، زیارتی و سیاحتی معمول گردد.
همچنین سازمان بازرسی کل کشور خواستار آن شد تا اعمال نظارت روزانه و برنامه ریزی شده بر عملکرد شرکت های هواپیمایی، سامانه های فروش بلیت، آژانس های مسافری و دفاتر فروش، شرکت های خدمات هندلینگ و فرودگاه های کشور از طریق انجام بازدیدهای میدانی و کنترل های فرایندی و مبتنی بر داده های کلان صورت گیرد.
تاکید به شرکت های هواپیمایی مبنی بر رعایت حقوق مسافران و نظارت بر عملکرد فرودگاه ها جهت ارایه تسهیلات و امکانات و خدمات رفاهی قبل، حین و بعد از سفر و همچنین رسیدگی با سرعت و دقت مضاعف به شکایات واصله از سوی مسافران نیز مورد تاکید سازمان بازرسی کل کشور واقع شده است.
اعمال نظارت بیشتر بر فروش بلیت به نرخ های اعلامی و جلوگیری از فروش خارج شبکه رسمی فروش بلیت شرکت های هواپیمایی (ایجاد بازار سیاه) و مازاد بر ظرفیت هواپیما، اعلام ممنوعیت فروش بلیت گروهی یا چارتری در ایام سفرهای نوروزی از طریق ابلاغ بخشنامه به شرکت های هواپیمایی و تاکید بر قابل استرداد بودن بلیت و رعایت سقف قیمت ها از جمله موارد مطروحه در نامه مذکور است.
سازمان بازرسی کل کشور بر این امر تاکید کرد که باید تمهیدات لازم جهت استفاده از هواپیمای پشتیبان در مواقع مورد نیاز مانند موارد ابطالی و تاخیر پرواز با همکاری تمامی شرکت های هواپیمایی اتخاذ شود.
تأکید بر انتشار حقوق مسافر برای اطلاع، پیگیری و بهره مندی مسافران از حقوق خود نیز در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.
سازمان بازرسی همچنین تاکید کرده است که فروش اجباری (فروش تور همراه بلیت در مواقعی که مسافران متقاضی خرید صرفا بلیت هستند و یا تحمیل هرگونه شرایطی که خارج از خواست مسافرین می باشد) ممنوع است.