کریمی در انتها بیان داشت: یک مسأله دیگر در مورد اشرافیگری حول محور مردمی بودن نظام اسلامی است؛ به این معنا که کارگزار نظام اسلامی باید خودش را از مردم بداند و رابطه نزدیکی با تودههای مردمی برقرار کند. این در حالی است که اشرافیگری دقیقاً نقطه مقابل آن قرار دارد چرا که یک شخص متأثر از فرهنگ اشرافیگری هیچگاه خودش را در مقامی نمیبیند که بخواهد با یک کارگر یا یک شخص عادی نشست و برخاست کند.
کریمی افزود: رهبری در اینباره میفرمایند: «جلوی اشرافیگری باید گرفته بشود؛ اشرافیگری بلای کشور است. وقتی اشرافیگری در قلّههای جامعه بهوجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه؛ [آنوقت] شما میبینید فلان خانوادهای که وضع معیشتی خوبی هم ندارد، وقتی میخواهد پسرش را داماد کند یا دخترش را عروس کند یا فرض کنید مهمانی بگیرد، مجبور است به سبک اشرافی حرکت بکند. وقتی اشرافیگری فرهنگ شد، میشود این. جلوی اشرافیگری باید گرفته بشود. رفتار مسئولین، گفتار مسئولین، تعالیمی که میدهند، باید ضدّ این جهت اشرافیگری باشد؛ کمااینکه اسلام اینجوری است.» ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
وی تصریح کرد: در تفکر سیاسی رهبری، مسئولیت بستر خدمت است. آقا از عبارت ما نوکر مردم هستیم، استفاده میکند. امام هم چنین تعبیری دارد. ما میتوانیم مسئولیت را به عنوان یک طعمه و ابزاری برای دنیاپرستی خود تلقی کنیم یا بستری برای خدمت و جهاد که از دل آن افرادی مثل شهید بهشتی و شهید رجایی بیرون میآید.
اشرافیگری مسئولین با روح نظام اسلامی مغایرت دارد
او اشاره کرد: حال در این بین یکی از مهمترین چالشهای دولتسازی اسلامی که مربوط به مسئولین میشود، موضوع اشرافیگری آنهاست. برای تبیین و تفهیم بهتر باید گفته شود در فکر سیاسی رهبری مسأله تحقق عدالت یک امر صرفاً سیاسی نیست؛ بلکه دلالتهای اجتماعی مهمی دارد. به طور مثال رهبری در باب عدالتخواهی به شدت با موضوع افشاگریهایی که اعضا در فضای مجازی یا حقیقی مرسوم شده، مخالف است که ما بیاییم بدون محاکمه و پیگیری قانونی و شرعی به صرف اینکه میدانیم فلان شخص فلان کاری را انجام داده یا شنیدهایم که کاری انجام داده است او را بیآبرو کنیم. در ضمنِ این مسأله حضرت آقا توجه به این دارند که بستر اخلاق اجتماعی و عدالت اجتماعی بخشیش در کنش و واکنش مسئولان است. یعنی بروز اشرافیگری در سبک زندگی فرهنگ عمومی و تفکر مسئولان موجب پدید آمدن بسیاری از اثرات سوء در اخلاق اجتماعی میشود.
پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: از سخنان رهبری میتوان چنین برداشت کرد که اشرافیگری مسئولین اخلاق جامعه را خراب میکند. به تعبیری اگر ما به دنبال دولتسازی اسلامی هستیم، این موضوع دارای یکسری دلالتها و وجوه اخلاقی است و اشرافیگری دقیقاً نقطه مقابل این مسأله قرار دارد و مثل مین عمل میکند که موجب تخریب یک چهارچوب میشود.
مروری بر کلاننظریه حکمرانی از سوی رهبری
وی افزود: مسأله اشرافیگری را بنده ذیل همین نظریه تفسیر میکنم و تحلیلم از اشرافیگری با توجه به کلان نظریه حکمرانی حضرت آقا است؛ چرا که اشرافگری دو ساحت دارد؛ یکی مربوط به مردم است و دومی مربوط به مسئولین و آنچه که مدنظر ماست، اشرافیگری مسئولین است که دلالتها و آثار آن در بستر حکمرانی ظاهر میشود.
اصلاح امور از بالا به پایین است
کریمی ادامه داد: ما چندی پیش پژوهشی انجام دادیم و در آنجا بیان کردیم که یکی از مهمترین وجوه مورد تاکید رهبری در باب دولت اسلامی خودسازی مسئولین و کارگزاران در جهت تحقق اهداف و آرمانها است. این بدان معناست که حدیث معروف «الناس علی دین ملوکهم» از منظر رهبری یک مبنای مهم و اساسی است که باید به آن رسید.
پایان پیام/