چرا پرونده ثبت جهانی ایذه به نتیجه نمی‌رسد؟

خوزستان در پرونده ثبت ‌جهانی ایذه در یونسکو اقبال بالایی دارد

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401102819336/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B0%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF

پرونده ثبت جهانی ایذه اجرایی می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه چندی پیش با معاون مصطفی پورعلی دیدار داشته، توضیح داد: بنا به گفته دکتر حشمتیان، معاون دفتر ثبت آثار و حفظ میراث معنوی و طبیعی کشور، در ۹ سال گذشته هیچ‌ گونه مکاتبه و جلسه‌ای از جانب مسؤولان استان خوزستان برای ثبت جهانی شدن درخواست نشده است.

چه بر سر پرونده ثبت جهانی ایذه آمد؟

به گفته وی: این نقوش برجای مانده یکی از اسناد معتبر در زمینه احترام به حقوق زنان و جایگاه برابر زنان ایرانی با مردان در حدود ۲۷۰۰ سال پیش است که می‌تواند با منشور حقوق بشر کوروش برابری کند.

وی تصریح کرد: استانداران، فرمانداران، مدیران کل میراث فرهنگی و نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله نماینده فعلی ایذه با اهمال‌کاری در پیگیری مطالبات مردم‌ سهوی یا عمدی نقش خود را به خوبی ایفا نکردند و این کم‌کاری دولتی‌ها موجی از ناامیدی‌ را در دل مردم ایجاد کرده و در واقع جفا در حق مردم محروم ایذه است.

او با اشاره به بازدید مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ میراث معنوی و طبیعی کشور، از ایذه گفت: او هنگام بازدید از ایذه اظهار داشت که نه تنها یک اثر بلکه با ظرفیت موجود در این شهر می‌توان ۲ اثر ثبت جهانی داشت و متعجب بود که چرا تا به حال برای ثبت جهانی شدن این شهر اقدام و درخواستی نشده است.

بخوان:  بازگشایی مجدد باغ لاله آسارا

خوشاب با بیان اینکه در زمانی که تمدن‌های غربی از جمله یونان باستان دختران خود را قربانی می‌کردند زنان این سرزمین از جایگاه والای و برابری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار بودند تاکید کرد: این سندی که وجود دارد باید به شکل ویژه‌ای به جهان معرفی شود.

این دوستدار میراث‌ فرهنگی همچنین با اشاره به مغفول ماندن برخی از اسناد در تاریخ ایران گفت: یکی از این اسناد که باید مورد توجه قرار گیرد سند برابری زن و مرد در نقش برجسته‌های اشکفت‌سلمان ایذه است که در این نقوش زن و مرد را برابر و هم‌سطح نشان می‌دهد.

او با اشاره به اینکه مسؤولان استان‌های دیگر به شدت پیگیر ثبت جهانی شدن آثار تاریخی خود هستند گفت: این در حالی است که مسؤولان استان خوزستان ثبت جهانی شدن ایذه را همچنان به حال خود رها کرده‌اند.

فرامرز خوشاب در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: هنگامی که ایذه به اعتبار تمدن خود در فهرست موقت میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفت نویدی بود برای مردم این شهر که طعم شیرین جهانی شدن شهر و روستای‌شان را تجربه کنند اما متاسفانه ارمغان ثبت جهانی در فهرست موقت یونسکو برای ایذه تاکنون هیچ بوده است.

او تاکید کرد: هم‌اکنون استاندار خوزستان باید دست به قلم شود و در نامه‌ای از رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بخواهد که نسبت به ثبت جهانی ایذه توجه ویژه‌ای داشته باشد که در غیر این صورت ایذه همچنان خارج از اراده‌ وزارتخانه خواهد ماند.

پیشتر در همین باره:

ایسنا/خوزستان یک دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به قرارگیری پرونده ثبت جهانی ایذه از سال ۲۰۰۷ در فهرست موقت یونسکو گفت: در گذر سال‌ها پرونده ثبت جهانی ایذه به عنوان بزرگترین موزه روباز جهان، این شهر آمدورفت مدیران ملی و استانی بسیاری را به خود دید که مدیریت‌شان هم‌راستا با جهانی شدن پیش نرفته و هنوز هم این پرونده بدون تکلیف است.

بخوان:  3 غرفه برای ثبت تصاویر سِلفی/ دکور هیأت رضا هلالی را به نمایشگاه کتاب آوردند

وی با انتقاد از عملکرد مسؤولان استان خوزستان در حفظ و معرفی این آثار گران‌بها بیان کرد: بی‌توجهی مطلق یه آثار تاریخی ناشی از عدم مدیریت واحد مسؤولان استان است.

خوشاب به نقش مهم گردشگری در رفع معضل بیکاری شهرستان ایذه اشاره کرد و گفت: نمی‌توان گفت در اسرع وقت اما در صورت ثبت جهانی شدن منظر تاریخی ـ فرهنگی ایذه و شناخته شدن این شهرستان به‌ازای ورود هر گردشگر به استان اشتغال ایجاد خواهد شد.