کشف گورستان سنگی باستانی در ساحل گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از کشف گور باستانی در ساحل غرب استان خبر داد و گفت: کشف این گورستان سنگی مربوط به دوره تاریخی در نزدیک دریا موجب شگفتی باستان شناسان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: به طور قطع کاوش اضطراری این گور کلان سنگی و احتمالا گورهای همجوار می‌تواند به گونه‌شناسی معماری گورهای باستانی و سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان که برای اولین بار در جلگه غرب گیلان به دست آمده کمک شایانی کند.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1401120201387/%DA%A9%D8%B4%D9%81-%DA%AF%D9%88%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D8%AD%D9%84-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86

ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، از کشف یک گورستان سنگی مربوط به دوره تاریخی در نزدیک دریا خبر داد و گفت: در غرب گیلان در حوزه فرهنگ تالش بقایای یک گور باستانی در کنار ساحل که سابقه استقرار آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد، به دست آمده است.

وی تاکید کرد: هرگونه اطلاعات دقیق‌تر از این گور منحصر به فرد منوط به انجام کاوش‌های گسترده است.

وی افزود: بسیاری از سیاحان و جهانگردان ایرانی و خارجی که در دوره های مختلف از ساحل و جلگه گیلان بازدید کردند و بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که در جلگه‌های گیلان آثار استقرار پیش از اسلام وجود ندارد و اگر کسی بخواهد مطالعاتی در این زمینه انجام دهد باید به مناطق کوهستانی برود.

جهانی تصریح کرد: به هر حال کشف این گور باستانی در غرب گیلان و کشف گورهای دیگر در شرق استان از جمله رحیم‌آباد نشان می‌دهد که ساحل گیلان و جلگه‌های آن دارای سابقه استقرار انسان در دوره‌های پیش از اسلام بوده ولی مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.

بخوان:  مهر و مدرسه و اربعین در غزل تازه‌ای از ونوس جامی‌پور
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اظهار کرد: با توجه به اینکه سابقه استقرار در جلگه و ساحل گیلان در مناطق غرب استان به اوایل دوره اسلامی می‌رسد؛ بنابراین با کشف این گور و بقایای گور باستانی دیگر در منطقه تالش می‌توان گفت سابقه استقرار در کنار سواحل گیلان به دوره های پیش از اسلام برمی‌گردد.