کشورهای آسیایی به‌ویژه چین برای رسیدن به اروپا به ایران نیاز داشتند



رییس مرکز پژوهشی جاده ابریشم گفت: کشورهای شرق آسیا و بالاخص چین برای رسیدن به کشورهای اروپایی و بالعکس به ایران نیاز داشتند. ایران پلی برای ارتباط بین دو سوی جهان بوده است.

به گزارش ایسنا، همزمان با برپایی نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» در موزه ملک در تهران، نشست تخصصی «جاده ابریشم و تبادلات فرهنگی ایران و چین» با حضور پژوهشگرانی از حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر در کتابخانه و موزه ملی ملک تبادلات فرهنگی ایران و چین در جاده ابریشم بررسی شد.

حسن باستانی‌راد، رییس مرکز پژوهشی جاده ابریشم و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان سخنران نخست این برنامه با موضوع «میراث ایرانی جاده ابریشم در چین» به سخنرانی پرداخت. او گفت: در قدیم زبان دریانوردان، از دریای عمان تا قاره آفریقا زبان فارسی بوده است. در حال حاضر با اینکه دیگر زبان فارسی زبان بین‌المللی نیست و سال‌هاست که دیگر توسط دریانوردان به کار نمی‌رود، همچنان واژه‌های فارسی در ادبیات دریانوردان وجود دارد.

باستانی‌راد افزون بر زبان، به موقعیت جغرافیایی ایران در جاده ابریشم اشاره کرد و افزود: این موقعیت به گونه‌ای بوده که کشورهای شرق آسیا و بالاخص چین برای رسیدن به کشورهای اروپایی و بالعکس به ایران نیاز داشتند. ایران پلی برای ارتباط بین دو سوی جهان بوده است.

لیلا خاموشی، کارشناس موزه ملی ایران موضوع «مجموعه چینی‌های بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در موزه ملی ایران» را مطرح کرد. او در ابتدا سابقه مراودات ایران و چین را بررسی کرد و گفت: روابط ایران و چین در همه دوره‌های تاریخ وجود داشته است. در زمینه ارتباطات دریایی شواهدی در سده‌های اولیه اسلام در دست است.

بخوان:  ۲۵۰ سکه ساسانی مستندسازی شد

در ادامه او به علاقه ایرانیان به ویژه شاه عباس صفوی به ظروف چینی اشاره کرد و افزود: این علاقه در حدی بوده که شاه عباس از هنرمندان چینی دعوت می‌کند تا به ایرانیان هنر ساخت ظروف چینی را آموزش دهند. نقوش روی ظروف چینی در دوره‌هایی از تاریخ تلفیق نمادهای ایرانی و چینی است و حکایت از تبادلات فرهنگی دو کشور دارد.

دیگر سخنران این برنامه سیاوش ستاری، رییس انجمن نمایشگران عروسکی ایران «سیر تسلسل نمایش عروسکی در جاده ابریشم» را مورد بررسی قرار داد. او از اشکال گوناگون عروسک‌ها و نمایش عروسکی در ایران سخن گفت و ریشه‌ نمایش‌های عروسکی در ایران را گذشته‌های دور دانست. ستاری به اشعاری از نظامی، فردوسی و جامی اشاره کرد که بیانگر حضور کولیان دوره‌گرد برای اجرای نمایش در ایران بوده است و بیان کرد: معتقدیم ریشه نمایش عروسکی از فرهنگ چین باستان و هند بوده و سپس از طریق جاده ابریشم به سایر کشورها منتقل شده است. برای مثال نمایش عروسکی سایه از چین به ایران، از ایران به عثمانی و سایر نقاط انتقال یافته است تا حدی که در حال حاضر در برزیل هم نمایش سایه اجرا می‌شود.

علی‌محمد سابقی، رایزن پیشین فرهنگی ایران در چین «آثار فرهنگی تاریخی ایران در سرتاسر چین» را مورد بررسی قرار داد. او اشاره کرد که روابط سیاسی فرهنگی ایران و چین پیشینه کهنی بیش از ۲۶۰۰ سال دارد و تبادل‌های حاصل از آموزه‌های دو کشور همچنان ادامه دارد. او آثار برجای مانده از مبادلات ایران و چین در جاده ابریشم را بسیار متنوع و گوناگونه دانست و به اشیاء ایرانی موجود در موزه‌های چین از سکه و نسخه خطی گرفته تا آثار برجای مانده از ایرانیان بر مقبره‌های باستانی و نیز وجود مقبره‌ها و پرستشگاه‌های ایرانی در کشور چین اشاره کرد.

بخوان:  داغی که شهرام عبدلی به دل گذاشت، چند اظهار نظر حاشیه‌ساز از ضرغامی و قول وزیر ارشاد به بانوان

در نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» ۶۵ اثر شامل مجموعه‌های تاریخی و معاصر و آثار گنجینه موزه ملک شامل سکه‌های تاریخی، سفرنامه‌ها، طومار چینی ۵۰۰ ساله از یک هنرمند خوشنویس چینی و … به نماش درآمده است. این نمایشگاه که ۲۱ مهر در موزه ملک افتتاح شد، تا ۲۰ آبان‌ ۱۴۰۳، همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۶ برپاست.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1403081612404/%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2