انتشار: مهر 25، 1401
بروزرسانی:
17 تیر 1404
گردشگران پشت در بسته مسجد رنگونی ها
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1401072513412/%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D8%B1%D9%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7احمد امیری در گفت وگو با ایسنا گفت: این جاذبه تاریخی به روی گردشگرانی که آبادان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند بسته است و فقط در مناسبت های خاص و ایام نوروز گردشگران می توانند از این مسجد دیدن کنند.
این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به تخریب و نابود شدن خانه بچاری ها و شکرچیان و همچنین برخی دیگر از بناهای تاریخی آبادان تصریح کرد: متأسفانه رها شدن، نبود مرمت و توجه کافی به این بناها از سمت مسؤولان مربوطه باعث شده تا شاهد از بین رفتن و نابودی بناهای تاریخی ارزشمند استان خوزستان باشیم.
او با اشاره به اینکه مسجد رنگونی ها در گذشته مرمت شده تأکید کرد: مرمت و بازگشایی این بنای ارزشمند به دلیل ویژگی های شاخص و معماری بی نظیر می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر باشد.
امیری تصریح کرد: با وجود اینکه آبادان یکی از شهرهای معروف کشور است و همواره بازدیدکننده و گردشگر دارد اما همچنان مسؤولان در زمینه توسعه امکانات گردشگری این شهرستان اقدامات مؤثری انجام نداده اند.
ایسنا/خوزستان یک دوستدار میراث فرهنگی درخصوص وضعیت مسجد رنگونی ها واقع در آبادان گفت: این بنای تاریخی نیاز به مرمت دارد و با شرایط فعلی در واقع امکان بازدید گردشگران از مسجد رنگونی ها فراهم نیست.
به گزارش ایسنا، سال ۱۱۲۹ شمسی پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیم کره شرقی آغاز به کار کرد. با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند. از نخستین گروه هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه و عمدتاً رنگونی الاصل و مسلمان بودند. به همین لحاظ درصدد تأسیس عبادتگاه در زمین های شرکت نفت برآمدند و بالاخره با موافقت این شرکت ساخت مسجد به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و در سال ۱۲۹۹ خورشیدی بنای آن نهاده شد.

مسجد رنگونی ها به سبک معماری شبه قاره هند با گچ بری هایی زیبا و برجسته و آرایه هایی سیمانی و منحصر بفرد دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه ای منقش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» است. متولی مسجد، شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند.