چرا دعای کمیل ایرانی‌ها در بین‌الحرمین برگزار نمی‌شود؟



نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تشریح شرایط و محدودیت‌های برگزاری مراسم دعای کمیل در حج ۱۴۰۳، از پیشنهاد ایران به عربستان برای برپایی این مراسم در پشت‌بام مسجدالنبی سخن گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در جریان حضور در ایسنا و گفت‌وگو با خبرنگاران این رسانه، درباره شرایط برگزاری دعای کمیل در حج امسال با توجه به تاکیدهای همواره‌ای که درباره اجرای این مراسم معنوی مانند سال‌های گذشته در فضای آزاد بین‌الحرمین داشته است، اظهار کرد: پیش از همه‌گیری کرونا برگزاری دعای کمیل در بین‌الحرمین تعطیل شد. دلیل آوردند که فضای بین‌الحرمین، امنیت قابل تأمینی ندارد و دلیلی که به تازگی مطرح کرده‌اند این است که آن محل در مسیر گذر زائران است. در مقابل، ما پیشنهاد کردیم در پشت‌بام مسجدالنبی (ص) در مدینه این مراسم برگزار شود؛ جایی که راه کسی بسته نمی‌شود و فضای وسیع و خوبی برای برگزاری دعای کمیل دارد.

او تاکید کرد: ما از این پیشنهاد عقب‌نشینی نکرده‌ایم، ولی برخی پیشنهادها برای اینکه عملیاتی شود باید مسئولان رده بالای آن کشور هماهنگی و همراهی کنند.

نواب اضافه کرد: در گذشته مسئولان کشور میزبان (عربستان) نگاهشان به این برنامه‌ها مثبت‌تر و همراه‌تر بود، امیدواریم این خاطره خوش را مسئولان فعلی کشور میزبان برای زائران ما رقم بزنند. قطعا زائری که در پشت‌بام مسجدالنبی (ص) در شب جمعه، دعای کمیل را برگزار کند، نگاه مثبت‌تری به مسئولان کشور میزبان خواهد داشت و برای کشور میزبان هم خیلی آورده دارد. محبت و نگاه مثبت مردم بسیار بسیار اهمیت دارد. اگر در جایی مسئولیت داشته باشم که بتوانم نگاه مردم کشوری که میزبانی آنها را می‌کنم، مثبت کنم ‌حتما این کار را انجام می‌دهم. برای نمونه می‌بینید در حرم امام رضا (ع) یک صحن را به زائران عرب اختصاص داده‌اند و به آنها خدمات می‌دهند و این یک یادگاری ارزشمند برای آن زائران است. مسئولان کشور میزبان هم می‌توانند این خدمات را بدهند و زائر ایرانی را یک عمر نسبت به این مساعدت وام‌دار خود کنند.

بخوان:  رونمایی از کتاب «قاب‌های روی دیوار» در کتابشهر کرمان

مراسم دعای کمیل تا حج ۱۳۹۵ هر سال در توافقی بین ایران و عربستان در محدوده بین‌الحرمین در شهر مدینه با اجتماع زائران ایرانی برگزار می‌شد. با قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، ‌ عربستان اعلام کرد «امکان تأمین امنیت زائران ایرانی در این فضا را ندارد». در سال ۱۳۹۶ حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه ـ رئیس وقت فراکسیون حج مجلس ـ در این‌باره گفته بود: «سعودی‌ها به ما گفتند که اگر مراسم دعای کمیل را در بین‌الحرمین شهر مدینه انجام دهید، نمی‌توانیم امنیت شما را تضمین کنیم و ما هم چون می‌خواهیم امنیت این موضوع تضمینی باشد، گفتیم که این مراسمها به نوعی مدیریت و در هتلها انجام شود.»

با از سرگیری روابط ایران و عربستان، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از عربستان خواست شرایط را برای بازگشت رویکرد پیشین در برگزاری مراسم دعای کمیل در بین‌الحرمین فراهم کند و این موضوع را یکی از مطالبات جدی ایران در جریان حج اعلام کرده است. این انتظار مطرح شده است که با فعالیت دوباره نمایندگی دیپلماتیک و سفارت ایران در عربستان، این موضوع جدی‌تر پیگیری شود.

دانلود ویدیو

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1403021711993/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF