صنایع‌ دستی ابزار گسترش فرهنگ هویتی است



ایسنا/کردستان معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: صنایع‌ دستی یکی از ابزارهای انتقال و گسترش فرهنگ هویتی است.

مریم جلالی امروز (۲۰ اردیبهشت ماه) در سفر به کردستان و بازدید از محل‌های پیشنهادی برای ساخت بازارچه‌های صنایع‌ دستی، اظهار کرد: یک رسالتی که داریم حفظ هویت هر شهر است و هویت هر شهر به معماری سنتی، فرهنگ و آداب و رسوم آن بستگی دارد.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور ادامه داد: صنایع‌ دستی تجلی حفظ فرهنگ هویتی است و این مکان پیشنهادی می‌تواند محملی برای حفظ فرهنگ و انعکاس فرهنگ اعم از غذا و موسیقی و صنایع‌ دستی باشد.

وی با بیان اینکه سنندج شهر جهانی خلاق موسیقی است، گفت: موسیقی به ساز وابسته است و سازسازی یکی از اصلی‌ترین رشته‌های صنایع‌ دستی است.

او افزود: امیدوارم این سازه به بازسازی عناصر هویتی منجر و شاهد رونق عناصر هویتی همه‌جانبه باشیم که صنایع دستی تجلی همان هویت است.

جلالی تاکید کرد: آن چیزی که دیده، چشیده و لمس می‌شود همه می‌تواند نمودی از فرهنگ باشد.

وجود نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی در بناهای تاریخی منجر به توسعه گردشگری می‌شود

جلالی گفت: وجود نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی در اماکن و بناهای تاریخی منجر به رشد و توسعه گردشگری رویداد محور می‌شود.

او در ادامە سفر خود بە کردستان و در بازدید از خانه کُرد و کارگاه‌های صنایع‌ دستی خانه حبیبی سنندج، اظهار کرد: بناهای تاریخی این استان از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند موجب ماندگاری بیشتر گردشگران و معرفی بهتر فرهنگ و تاریخ کردستان شود.

بخوان:  ثبت جهانی «سرای افضل» تاثیر فراوانی در توسعه گردشگری شوشتر دارد

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌ دستی در این محوطه‌های تاریخی می‌تواند علاوه بر عرضه محصولات هنری صنعتگران، گردشگران را با مواریث تاریخی منطقه آشنا کند.

وی با بیان اینکه آثار ارزشمند هنرمندان صنعتگر کردستان، نیازمند معرفی به اقشار مختلف است، افزود: هنرمندان صنایع‌ دستی استان کردستان در برخی رشته‌ها سرآمد هستند، از این رو باید اقدامات لازم برای حمایت در این حوزه انجام شود. امید است با راه‌اندازی فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های دائمی صنایع‌ دستی در کردستان، شاهد ارتقای تولیدات صنایع‌ دستی در این استان باشیم.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1403022014683/%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA